Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Varnost in zanesljivost

Za nami je posebno leto, v katerem nakup avtomobila večini gotovo ni bil prva misel. A novosti so prihajale na trg, morda ne tako glasno in pogosto kot sicer, pa vendar. Konzorcij Euro NCAP je poskušal v zapletenih razmerah, tudi ob začasnem zaprtju laboratorijev, preizkusiti čim več vozil, na koncu se je številka ustavila pri enajst, kar je občutno manj kot v preteklih letih.

Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška organizacija ne sme prejemati donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij. Določene vsebine so plačljive, ker jih financirajo člani ZPS s plačilom članarine. Takšne vsebine so na voljo vsem, članom v okviru naročnine, nečlanom pa so na razpolago za plačilo.


Ko boste opravili nakup, boste dobili elektronsko sporočilo z aktivacijskim geslom, s katerim boste lahko dobili neomejen dostop do članka na naši spletni strani.

Kako so se odrezale različne avtomobilske znamke?

Nabor avtomobilov, ki so lani sodelovali pri preizkusnih trkih, je vseeno nadvse pester. V skladu s sodobnimi smernicami so bili trije avtomobili električni, Mazda MX-30 in Volkswagen ID.3 sta dobila po pet zvezdic, majhna Honda e pa štiri, malo ji je zmanjkalo pri varnostni opremi.

ID.3 se na drugi strani lahko pohvali z najvišjo oceno za varnostno opremo in zaščito otrok, medtem ko je pri zaščiti odraslih blestel Seat Leon, šibkejše udeležence (pešce in kolesarje) pa najbolje varuje oprema v hibridni Hondi Jazz.

Edina manj bleščeča točka lanskih trkov je zgolj povprečna ocena pri novi generaciji Hyundaijevega majhnega avtomobila i10. Z omejeno tehnologijo zaviranja v sili zaostaja za tekmeci, prav tako manjka bolj konkretna varnostna oprema. Ocenjevalce pa je najbolj presenetilo, da so po daljšem času pri tem avtomobilu spet zaznali težavo z zadrževanjem voznika, med čelnim trkom je namreč voznikova medenica zdrsnila pod pasom.

Preostali lani preverjeni avtomobili se ponašajo s po petimi varnostnimi zvezdicami, čeprav se med seboj precej razlikujejo. Med majhnimi avtomobili je zablestela Toyota Yaris, na drugi strani so se izkazali bistveno večja športna terenca Kia Sorento in Land Rover Defender ter poltovornjak (pick-up) Isuzu D-Max. Vsi trije so uspešno prestali tudi nov test združljivosti, o katerem pišemo v nadaljevanju, predvsem D-Max dokazuje, da so lahko varni tudi poltovornjaki, ki so se še pred nekaj leti izkazali kot šibek člen preizkusov Euro NCAP.

Ocene Euro NCAP v letu 2020

(kliknite na sliko, da jo povečate)

Euro-Ncap

Številne novosti pri načinu testiranja

Euro NCAP vsaki dve leti prilagodi (zaostri) testni protokol, s čimer želijo doseči stalno povečevanje ravni varnosti osebnih avtomobilov.

V letu 2020 so kot glavno novost uvedli novo oviro, v katero zaletijo avtomobil pri čelnem trku. Do zdaj so pri tem preizkusu (izvajajo ga že 23 let) avtomobil pognali v fiksno zmečkljivo oviro, zdaj pa mu nasproti pripeljejo premično oviro, s katero ponazorijo trk v nasproti vozeči avtomobil. Oba, preizkušani avtomobil in ovira, se premikata s hitrostjo 50 km/h, trčenje pa se zgodi s 50-odstotnim prekrivanjem.

S to tehnično novostjo so uvedli novo oceno za združljivost avtomobila, s katero želijo doseči, da avtomobil med trkom ne bi prenesel preveč sile na drugo vozilo.

Oceno zaščite pri bočnem trku, ki pri nesrečah pomeni drugo največje tveganje za smrt ali težke poškodbe, so s težjo oviro, ki se v avtomobil zaleti pri večji hitrosti, zaostrili, lani pa so začeli preverjati tudi, ali ob bočnem trku pride do stika med voznikom in sovoznikom.

Na ta način bodo ustrezno ovrednotili zaščito, ki jo nudi zračna varnostna blazina med sprednjima sedežema, ki je že postala del serijske opreme v nekaterih avtomobilih.

Euro NCAP si prizadeva tudi za ustrezno obravnavo najsodobnejših asistenčnih sistemov. Za preverjanje učinkovitosti zaviranja v sili so uvedli nove scenarije preizkusov, zaostrili so tudi preverjanje zaščite najšibkejših udeležencev v prometu, kjer so dodali preizkus opozorilnih in zaščitnih sistemov med vožnjo vzvratno s parkirišča in med zavijanjem v levo v križišču. Poleg tega so v oceno varnostne opreme dodali učinkovitost delovanja sistemov, ki preverjajo voznikovo psihofizično stanje (zaspanost in omedlevica, motnje v pozornosti ...).

Pomoč med vožnjo – ne, hvala?

Euro NCAP je lani po letu 2018 drugič preveril sisteme, ki voznikom predvsem med vožnjo po avtocesti omogočajo bolj sproščeno vožnjo.

Digitalni pomočniki vzdržujejo enakomerno hitrost, dovolj veliko varnostno razdaljo in avtomobil »vozijo« med usmerjevalnimi črtami po sredini voznega pasu. Ne glede na občutek, da gre pri tem že za avtonomno vožnjo, se morajo vozniki zavedati, da so (še) vedno odgovorni, zato nikoli ne bi smeli nadzora prepustiti elektroniki, ki je namenjena samo za pomoč.

Pri ocenjevanju so preverili učinkovitost delovanja tovrstnih sistemov, način opozarjanja voznika na čuječnost in varnostno ukrepanje v kritičnih trenutkih, ko se voznik ne odziva. Avtomobile so ocenili z oznakami začetna raven (entry), zmerno (moderate), dobro (good) in zelo dobro (very good).

preizkusni trki euro nacap-2018 2

Oznako zelo dobro so za delovanje sistemov dobili Mercedes-Benz GLE, BMW serije 3 in Audi Q8, na drugi strani pa sta Renault Clio in Peugeot 2008 prejela samo oznako začetna raven.

Kot zmerno so delovanje sistemov ocenili pri Teslinem modelu 3, Volkswagnu Passatu, Nissanu Juku in Volvu V60, medtem ko je Ford Kuga prejel oznako dobro.

V primerjavi s preizkusom izpred dveh let se je učinkovitost avtocestnih asistenčnih sistemov izboljšala, a tudi pri najbolje ocenjenih še ne moremo govoriti o avtonomni vožnji, ki bi vozniku omogočila popolno brezskrbnost.

Izvršni direktor ICRT postal novi predsednik Euro NCAP

Niels Ebbe Jacobsen, ki vodi organizacijo ICRT (International Consumer Research and Testing), katere članica je ob več kot 40 potrošniških organizacijah tudi Zveza potrošnikov Slovenije, je bil ob koncu lanskega leta izvoljen za predsednika konzorcija Euro NCAP.

Ob prevzemu nove funkcije je poudaril pomembno vlogo potrošniških organizacij pri postavitvi in vodenju protokola preizkusnih trkov, hkrati pa začrtal prihodnjo smer delovanja Euro NCAP, ko se bodo še bolj konkretno lotili izzivov, ki jih prinašajo novi načini mobilnosti, digitalizacija, najrazličnejša tipala in umetna inteligenca.

Avtor: Boštjan Okorn

Sveže e-novice ZPS, vsak teden

Naročite se na naše tedenske e-novice. Sproti spremljajte aktualne teste, koristne potrošniške nasvete in druge novosti. Od prejema e-novic se lahko kadarkoli odjavite.

Umik in odpoklic izdelkov

Več