Analiza obrabe pnevmatik: "izgubljanje" gume obremenjuje naravo

18. januar 2022

Avto in oprema za avto Trajnostna mobilnost
Analiza obrabe pnevmatik: "izgubljanje" gume obremenjuje naravo

Analizirali smo skoraj sto pnevmatik, ki smo jih testirali v zadnjih treh letih, in ugotovili, katere velikosti in znamke v okolje izpuščajo najmanj drobnih delcev. Za potrošnika je pomembno, koliko kilometrov bo s pnevmatiko lahko prevozil. Delci, ki padajo s pnevmatik, pa obremenjujejo tudi okolje. Po nekaterih ocenah prispevajo kar tretjino količine mikroplastike v okolju. V Evropi naj bi njihova skupna masa dosegla konkretnih 500.000 ton. Dobra novica: pri vseh velikostih pnevmatik smo našli takšne z majhno obrabo in dobrimi ocenami za učinkovitost.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Ko pri testu preverjamo obrabo pnevmatik, na podlagi daljše testne vožnje v konvoju izračunamo število kilometrov, ki bi jih s pnevmatiko prevozili do izrabe profila.

Za potrošnika je to pomemben podatek, ki pa neposredno ne pokaže, koliko gumene snovi, ki spada med plastiko, je končalo v okolju. Za ta podatek smo primerjali maso pnevmatik pred testno vožnjo in po njej.

Od 58 do 171 gramov na 1000 kilometrov

Na splošno velja, da se letne pnevmatike obrabljajo za odtenek manj kot zimske, a se je izkazalo, da so razlike v obrabi med posameznimi modeli enake velikosti večje kot med različnimi vrstami pnevmatik (letne, zimske, celoletne). Pri vseh vrstah so najboljše po obrabi daleč pod povprečjem in primerljive z najboljšimi pri drugih vrstah pnevmatik.

Med analiziranimi pnevmatikami se je z najmanjšo obrabo (58 gramov na tisoč kilometrov) izkazal Michelinov model Cross Climate + v velikosti 185/65R15. Ta velikost, namenjena majhnim avtomobilom, se je na splošno izkazala za presenetljivo dobro kar zadeva obrabo, saj smo pri njej odkrili številne pnevmatike z obrabo, manjšo od 100 gramov na tisoč kilometrov.

Na drugi strani se je kot najbolj obremenjujoča za naravo izkazala pnevmatika Bridgestone Blizzak LM005 v velikosti 195/65R15, ki vsakih tisoč kilometrov "proizvede" 171 gramov odpadajočih delcev.

Pri tem je pomenljivo, da se niti pri učinkovitosti ni posebej izkazala. Sicer pa je ta velikost pnevmatik, ki so namenjene uporabi na kombijih in kompaktnih avtomobilih, strokovnjake negativno presenetila, na splošno so pri vseh modelih izmerili precej veliko obrabo.

Razlog je lahko v konstrukcijskih lastnostih, možno pa je tudi, da so proizvajalci v času, ko smo pnevmatike nakupili, uporabili starejšo tehnologijo.

"NE" prevelikim in preveč športnim pnevmatikam

Možnosti za to je kar precej. Ob nakupu avtomobila se raje odločite za model, ki ima manjše pnevmatike, saj se večje bolj obrabljajo. Pri nakupu bodite pozorni na obrabo, seveda pa ne za ceno učinkovitosti pnevmatik.

obraba-pnevmatik-2

Naši testi so pokazali, da manjša obraba ne pomeni nujno slabših lastnosti, predvsem na mokri cesti (pri splavanju) je bistveno bolj pomemben profil pnevmatike, njegova oblika in debelina. Manjša obraba nekoliko bolj vpliva na lastnosti na s snegom pokritem cestišču, a tudi pri zimskih pnevmatikah se na naših testih vedno najdejo modeli, ki dobro rešijo tudi to navidezno nasprotje.

Posebno poglavje so športne pnevmatike (UHP, Ultra-High-Performance), pri katerih proizvajalci poskrbijo predvsem za stabilnost na suhem cestišču, kar prinese večjo obrabo, a to je pri teh pnevmatikah manj pomembno.

Zavedati pa se je treba, da v vsakdanjem prometu takšna učinkovitost na suhi cesti komajda kdaj pride do izraza, zato so takšne pnevmatike bolj primerne samo za uporabo na dirkališču.

Kaj vse vpliva na obrabo pnevmatik?

1. Topografija: vožnja po hribovskih cestah povečuje obrabo.

2. Cestna površina: betonsko vozišče pnevmatike obrabi bolj kot asfaltno.

3. Vremenske razmere: na mokrem cestišču je obraba večja.

4. Temperatura zraka: višja, kot je temperatura, večja je obraba.

5. Masa avtomobila: večja masa pomeni večjo obrabo pnevmatik.

6. Nastavitve podvozja: športnejše podvozje negativno vpliva na obrabo.

7. Značilnosti motorja: večji navor prinaša večjo obrabo pnevmatik.

8. Hitrost vožnje: ob večji hitrosti se tudi pnevmatike hitreje obrabljajo.

9. Slog vožnje: agresivna vožnja z veliko zaganjanja in zaviranja poveča obrabo pnevmatik.

Delci pnevmatik niso ekstremno majhni, a vseeno onesnažujejo okolje

Ugotovili smo, da med tisoč prevoženimi kilometri s pnevmatik v naravo v povprečju odpade za okrog 120 gramov delcev.

Po podatkih berlinske tehnične univerze je:

  • 80 odstotkov teh delcev velikih od 100 do 500 mikronov,
  • 18 odstotkov je velikih od 50 do 100 mikronov,
  • le 2 odstotka je manjših od 50 mikronov.

obraba-pnevmatik-4

Tako veliki delci sicer večinoma ne lebdijo dolgo v zraku in tudi ne zaidejo globoko v dihalne poti, a se kopičijo na cesti in ob njej.

Da bi preprečili večje onesnaženje z mikroplastiko, bi morali vsaj na vodovarstvenih območjih urediti zaprt sistem odvodnjavanja, bankine in zemljo blizu ceste, kjer se majhni delci nalagajo, pa občasno postrgati in poskrbeti za ustrezno odlaganje.

Tudi v tem primeru velja, da je onesnaženje treba preprečiti že pri viru, torej bi bilo treba čim bolj zmanjšati količino odpadlih delcev s pnevmatik.

Nekaj koristnih nasvetov

Še zlasti tisti, ki prevozijo veliko kilometrov, bi morali kupovati pnevmatike z majhno obrabo. S tem ne bi koristili samo svoji denarnici, ampak tudi okolju.

Poskrbeti je treba za pravočasno menjavo letnih in zimskih pnevmatik. Obraba zimskih se pri višjih temperaturah namreč močno poveča.

Redno preverjajte tlak v pnevmatikah. Obrabo povečujeta tako prenizek kot previsok tlak.

V servisni delavnici redno preverjajte nastavitve podvozja, vsekakor pa takrat, ko opazite neenakomerno obrabo pnevmatik.

Enakomerna vožnja s predvidevanjem poskrbi ne samo za manjšo porabo goriva, ampak tudi za manjšo obrabo pnevmatik.

Besedilo: Boštjan Okorn

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju