Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Okolje in poraba goriva
Okolje in poraba goriva
08. junij 2016

Devet mesecev po izbruhu afere VW, zaradi katere 8,5 milijona evropskih potrošnikov vozi avtomobile, ki ne ustrezajo oglaševanemu okoljskemu standardu, so evropski ministri, pristojni za transport, na bruseljskem sestanku zamudili še eno priložnost, da bi lastnikompribližali možnost ustrezne odškodnine. Kljub prizadevanjem potrošniških organizacij tudi tokrat na noben način niso pritisnili na Volkswagen, naj poskrbi (tudi) za evropske kupce prizadetih vozil.

Volkswagen je po daljši zamudi v zadnjih tednih vendarle nekoliko pospešil vpoklice v afero zajetih vozil. Tako je po Amaroku in manjši seriji Golfov (15 tisoč v celotni Evropi) zdaj od nemškega homologacijskega organa KBA dobil zeleno luč za tehnično rešitev pri modelih Passat, CC in Eos z vgrajenim 2,0-litrskim motorjem TDI EA 189 in močmi 81, 100 in 103 kW. Vseh skupaj naj bi jih bilo v Evropi približno 800 tisoč. Bistveno manj je trenutno v akciji vpoklica Audijev (A4, A5, A6 in Q5), medtem ko ni še nobenih obvestil o vpoklicih avtomobilov znamk Seat in Škoda – za katere vpoklic sploh ne bo obvezen, pač pa zgolj prostovoljen.

Pri Volkswagnu zagotavljajo, da bo po servisnem posegu avtomobil deloval tako kot prej, le vrednosti izpustov bodo tudi med realno vožnjo v mejah, navedenih v homologacijskih dokumentih. A popolnega odgovora, ali bo to res, potrošniške organizacije nimamo. Prav tako ni še čisto jasno, ali bodo zares uspeli odpraviti napako pri prav vseh vozilih. Evropska potrošniška organizacija BEUC je zato pred srečanjem ministrov na stalna predstavništva držav EU v Bruslju naslovila zahteve, naj:

  • zagotovijo neodvisna testiranja avtomobilov iz skupine VW pred in po servisnem posegu ter tako ugotovijo učinke vpoklica,
  • podajo natančno informacijo, ali je v posameznih državah članicah vpoklic avtomobilov štirih znamk (Audi, Seat, Škoda, Volkswagen) obvezen ali zgolj prostovoljen in ali se morajo potrošniki nanj nujno odzvati,
  • razložijo, kakšne ukrepe so posamezne države članice sprožile proti skupini Volkswagen zaradi uporabe prepovedane odklopne naprave in zavestnega zavajanja potrošnikov.

Potrošniške organizacije smo po 9 mesecih negativno presenečene nad medlim odzivom držav članic EU na afero Volkswagen, še zlasti zato, ker so nemške oblasti že oktobra lani napovedale, da bo vpoklic vseh prizadetih avtomobilov obvezen, saj je VW kršil določila evropske regulative 715/2007, ki izrecno prepoveduje vgradnjo odklopnih naprav. Prav tako smo prepričani, da lastniki prizadetih vozil zaslužijo odškodnino, zato od javnih inštitucij pričakujemo, da pritisnejo na VW in ustrezno ukrepajo. Evropski potrošniki se lahko upravičeno počutimo izigrane, saj je Volkswagen večkrat javno ponovil, da ne bo plačal odškodnine v Evropi, medtem ko bodo lastniki prizadetih avtomobilov v ZDA dobili več tisoč dolarjev.

Na meji legalnega tudi ostale znamke

V zadnjih tednih se vrstijo dokazi, da so tudi nekatere ostale znamke na različne načine skušale zmanjšati vrednost izmerjenih izpustov v laboratoriju. Pri tem večinoma velja, da je razmere nizkih izpustov skoraj nemogoče ponoviti med vsakdanjo vožnjo, potrošnikom pa nihče nikoli ni razložil, da imajo v avtomobilu vgrajen sistem nadzora izpustov, ki ne deluje v okoliščinah, za katere bi vsakdo menil, da so nekaj vsakdanjega. Tako kot ne pričakujemo, da se zračne varnostne blazine ne bodo sprožile, če bo zunanja temperatura padla pod 10 °C, je tudi popolnoma nelogično, da pri takšnih temperaturah sistem nadzora izpustov ni aktiven. Nekatere prakse avtomobilskih proizvajalcev bi zato lahko označili kot klasično zavajajoče oglaševanje.

Zato je izjemno pomembno, da evropska zakonodaja glede uporabe odklopnih naprav postane bolj jasna in logična, vsekakor pa bi že zdaj posamezne članice lahko sprožile ustrezne postopke v primerih suma kršitve obstoječe evropske zakonodaje. Avtomobilske tovarne, ki so za doseganje nizkih izpustov uporabljale sumljive postopke, bi morali ustrezno kaznovati, kupcem pa zagotovitiodškodnino.

Kot je v pismu poudarila Monique Goyens, generalna direktorica BEUC, problem prevelikih izpustov prizadene predvsem voznike motornih vozil, ki so vsakodnevno izpostavljeni učinku koncentracije strupenih plinov v svojem vozilu. Vsi potrošniki si zato zaslužimo, da so naprodaj izdelki, ki ustrezajo obljubam izdelovalcev in so skladni z evropskim pravnim redom tudi v realnem svetu, ne samo v laboratoriju.

Na sestanku ministrov je bila edina svetla točka evropska komisarka za notranji trg in industrijo Elżbieta Bieńkowska, ki je med drugim izpostavila, da morajo države članice preveriti sedanja pravna sredstva in na njihovi osnovi zagotoviti, da bodo lastniki prizadetih avtomobilov dobili ustrezno odškodnino. Ali in kako bo to pomagalo lastnikom prizadetih Volkswagnov, potrošniškim organizacijam trenutno ni jasno, še zlasti, če pri tem potrošniki ne bodo dobili jasne podpore politikov, kar je v sedanjem trenutku, žal, praksa v praktično vseh državah EU in se je na sestanku ministrov, odgovornih za transport, ponovno potrdilo.

 

Umik in odpoklic izdelkov

Več

Ostanite obveščeni

Spremljajte novosti, članke in obvestila ZPS - prijavite se na tedenske novičke. Vaši osebni podatki bodo varovani v skladu z Zakonom o varovanju osebnih podatkov. Od prejema novičk se lahko kadarkoli tudi odjavite.

ČLANI ZPS VEDO VEČ

SPOZNAJTE PREDNOSTI ČLANSTVA