Rezultati ocenjevanja Green NCAP v lanskem letu kažejo, kako pomembno vlogo pri okoljskem vplivu imata masa avtomobila in način pogona, pri čemer je pomenljivo, da so znotraj posameznih skupin vendarle kar občutne razlike.

Prvič smo jih lahko opazovali tudi med električnimi avtomobili, ki pa so še vedno vsi ocenjeni s petimi zvezdicami, kar je najvišja ocena. Pripravili so tudi orodje LCA, s katerim lahko preverite okoljski vpliv vašega avtomobila v domači državi in ga primerjate z do dvema drugima modeloma in še eno državo.

Oksimoron okolju prijaznejši avtomobil iz naslova naj bo izziv za razumevanje poslanstva konzorcija Green NCAP. Avtomobili na cesti so in še nekaj časa bodo. Želimo pa si, da bi čim manj vplivali na naše življenje, še zlasti s svojimi škodljivimi izpusti.

Konzorcij je v lanskem letu nadaljeval iskanje načinov, kako dolgoročno postaviti protokol, ki bo odseval vse izpuste, za katere je avtomobil odgovoren v svojem življenjskem ciklu. Med drugim so postavili orodje za okvirni izračun, ki ga lahko za želeni avtomobil uporabljajo potrošniki.

Nov, dvostopenjski pristop ocenjevanja

Od lanskega leta pri ocenjevanju Green NCAP uporabljajo dvostopenjski pristop. Z novim načinom ocenjevanja želijo doseči, da bo potrošnik ob izbiri avtomobila z visoko oceno Green NCAP z njim manj obremenjeval okolje ne glede na zunanje pogoje vožnje.

Avtomobili, ki so se dobro odrezali na standardnih testih, lahko pridobijo dodatne točke na bolj robustnih preverjanjih, med katere spada tudi vožnja v hladnem okolju pri temperaturi minus sedem stopinj Celzija.

Lahko se sicer zgodi, da bodo pri bolj zahtevnem ocenjevanju kakšno točko izgubili, kar pomeni, da je okoljska uravnoteženost avtomobila slabša, a tudi v tem primeru ocena ne bo nikoli nižja od treh zvezdic.

Najvišje ocene za električne avtomobile

Med lanskimi preverjanji se je ponovno izkazalo, da so najvišje ocene rezervirane za električne avtomobile, a tudi med njimi so razlike pri energijski učinkovitosti in izpustih toplogrednih plinov.

Zadnje razlike se morda zdijo nenavadne, a od lanskega leta v to merilo ne spadajo samo neposredni izpusti med vožnjo (kjer bi, seveda, vsi električni avtomobili dobili čisto desetko), ampak tudi izpusti toplogrednih plinov iz procesov, povezanih z oskrbo z energijo, npr. goriva ali elektrike.

Druga najvišja skupna ocena za priključni hibrid

Drugo najvišjo skupno oceno, tri zvezdice in pol, je dobil priključni hibrid, ki v Sloveniji (še?) ni naprodaj. Green NCAP dokazuje, da je lahko "mešani" pogon, torej kombinacija bencinskega in električnega motorja z dodano večjo baterijo, v nekaterih primerih tudi manj zelen kot avtomobili s samo bencinskim motorjem. 

Green-NCAP-januar2023-honda

Pri Lynk & Co 01 se to, denimo, kaže pri oceni čistosti izpustov, kjer je zaostal za Mercedes-Benzom T180, Renaultom Kangoojem in Nissanom Qashqaijem, boljši je bil tudi običajni hibrid (brez baterije) Honda HR-V.

Kot zanimivost omenimo zelo dobro prečiščen izpust pri dizelskem Land Roverju Range Roverju, ki ima to oceno skoraj enako kot Lynk & Co 01.

Pomen mase avtomobila

Pri energijski učinkovitosti pride do izraza tudi masa avtomobila. Z najvišjo oceno se je izkazala Dacia Spring, majhen električni avtomobil, ki pri sestrski organizaciji Euro NCAP ni požela slave za varnost (dobila je zgolj eno zvezdico), a je v lanskem letu pri Green NCAP prejela najboljše ocene.

Green-NCAP-januar2023-dacia

Preostali električni avtomobili so ji najbližje pri energijski učinkovitosti, sledijo pa manjši avtomobili z bencinskim motorjem, šele nato pridejo na vrsto hibridni modeli. Najslabšo energijsko učinkovitost imajo najtežji avtomobili, lani so bili to, denimo, dizelsko gnani Genesis GV 70 Shooting Brake, že prej omenjeni dizelski Land Rover Range Rover in bencinski Subaru Outback.

Etanol - zanimiva ekološka alternativa bencinu

Zanimiv preizkus so opravili z enakim avtomobilom, Fordom Pumo Flexifuel, a pri različnih režimih delovanja. Ob bencinu z oznako E10 (največ deset odstotkov etanola) namreč ta avtomobil lahko poganja tudi 85-odstotni etanol (E85), ki lahko pomeni zanimivo ekološko alternativo, še zlasti, če ga pridobivajo iz odpadne biomase.

Green-NCAP-januar2023-etanol

Na preizkusu so preverili obe možnosti pogona in ugotovili, da se pri izpustih in energijski učinkovitosti le malo razlikujeta (E85 je za odtenek boljši), medtem ko je ocena izpustov toplogrednih plinov pri E10 občutno slabša. Puma E85 zato doseže skupno oceno tri zvezdice, Puma E10 pa dve zvezdici in pol.

Celotna ocena življenjskega cikla vozila

Z dodajanjem novih meril se vse bolj kaže resničen okoljski vpliv posameznih avtomobilov. Green NCAP si prizadeva, da bi lahko podali oceno za avtomobil od njegove proizvodnje do dokončnega slovesa z reciklažo ali uničenjem posameznih delov.

Celostna ocena življenjskega cikla vozila upošteva tudi proizvodnjo vozila in njegovo recikliranje. Leta 2022 je Green NCAP v svoj program uvedel popolne informacije o LCA.

Green-NCAP-januar2023-4

Vendar trenutno razpoložljivi podatki ne omogočajo vključitve toplogrednih plinov, ki izvirajo iz proizvodnje in recikliranja vozil, v sistem ocenjevanja, ker se vrednosti razlikujejo od primera do primera, podatki, uporabljeni za analizo, pa so na generični, statistični ravni, kar ne omogoča primerjave izpustov med proizvodnjo različnih avtomobilov.

Interaktivno orodje LCA

Informacije o celotnem življenskem ciklu vozila so podlaga za edinstveno interaktivno orodje LCA, znotraj katerega je posamezne parametre mogoče prilagoditi lokalnim in osebnim okoliščinam, kot so letno število prevoženih kilometrov ter mešanica obnovljivih in fosilnih virov energije v izbrani državi.

Primerjati je mogoče do tri avtomobile v dveh državah. Interaktivno orodje črpa podatke iz obsežne zbirke, v kateri je več kot 30.000 modelov, med njimi so tudi avtomobili, ki jih je Green NCAP že preizkusil in zato ponujajo bolj realistične vrednosti porabe goriva in/ali energije v primerjavi s tovarniškimi podatki.

Kot primer omenimo, da v svojem življenjskem ciklu – od proizvodnje do konca življenjske dobe – tipičen kompaktni bencinski avtomobil porabi približno 190 MWh energije, kar ustreza približno 22.000 litrom bencina oziroma več kot 550 obiskom bencinske črpalke.

V tem času proizvede okrog 50 ton podnebju škodljivih izpustov. Baterijska električna vozila podobne velikosti na splošno izpustijo bistveno manj toplogrednih plinov, vendar je dejanski učinek odvisen od uporabljene mešanice virov za električno energijo.

Orodje LCA omogoča, da preverite ekološki odtis avtomobila v različnih evropskih državah, kar razkrije prednosti večjega deleža obnovljive električne energije.

Green-NCAP-januar2023-lca

V prihodnosti bo Green NCAP v oceno zelo verjetno vključil tudi druge okoljske dejavnike, kot je hrup, ki zdaj dokazano povzroča motnje spanja, bolezni srca in ožilja, povišane ravni hormonov, psihološke težave in celo prezgodnjo smrt.

Avtor: Boštjan Okorn

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju