Spletna stran Zveze potrošnikov Slovenije je zaznala, da uporabljate star brskalnik s katerim ogled strani ni možen. Za ogled prosimo naložite sodoben brskalnik ali posodobite obstoječega.

Zveza potrošnikov Slovenije

Okolje in poraba goriva
Okolje in poraba goriva
18. januar 2022

V letu 2021 je konzorcij Green NCAP preveril 37 avtomobilov, med katerimi je bilo ob bencinskih in dizelskih kar nekaj električnih, hibridnih in priključnohibridnih. Prvič so preverili tudi avtomobil na vodikov pogon. Izkazalo se je, da pogon sam ne določa nujno, kako okolju (ne)prijazen je avtomobil, pomembne so številne druge podrobnosti.

Meritve izpustov avtomobilov so pokazale, da je mogoče tudi med bencinskimi ali dizelskimi modeli izbrati bolj ali manj okolju (ne)prijazne.

Glede na to, kako je trenutno zasnovan testni program, električni avtomobili sicer še vedno močno izstopajo. Med vožnjo nimajo nobenih izpustov, prav tako blestijo po energijski učinkovitosti.

Lani se je izkazalo, da jim dobro parira avtomobil z vodikovim pogonom, ki je nekoliko slabši pri učinkovitosti, pri merilih, povezanih s čistočo izpustov, pa, pričakovano, dosega najvišje ocene.


Tudi lani so pri Green NCAP ocenjevali okoljsko učinkovitost avtomobila na cesti (tank-to-wheel, od posode za gorivo do koles), še precej bolj zapleteno preverjanje, ki bi oceno razširilo tudi na celostno analizo izpustov (well-to-wheel), pa načrtujejo že za letos.

Pri Green NCAP za preizkus uporabljajo dobro vzdrževane avtomobile z malo (nekaj tisoč) kilometri, ki so namenjeni najemu, saj je pomembno, da je pri preizkusu motor že vpeljan. Avtomobilov v nobenem primeru ne dobavljajo avtomobilske tovarne. Na ta način so izbrani modeli, ki jih najbolj pogosto videvamo na cestah, hkrati pa je zagotovljeno, da avtomobilske tovarne nanje nimajo vpliva in so torej enaki kot avtomobili, ki jih sicer ponujajo kupcem.

Najvišja možna ocena pri posameznem merilu je 10, skupna ocena pa sega od 0 do 5 zvezdic.

Čistoča izpustov

Združuje ocene za posamezna onesnažila med preizkusom v laboratoriju in testom na cesti, k temu doda še oceno za robustnost, torej obnašanje v različnih pogojih. Trenutno oceno sestavlja količina izpustov nemetanskih ogljikovodikov (NMHC), dušikovih oksidov (NOx), amonijaka (NH3), ogljikovega monoksida (CO) in število trdnih delcev.

Energijska učinkovitost

Upoštevana je učinkovitost pri pretvorbi električne ali kemijske energije, ki je shranjena v bateriji oziroma posodi za gorivo, v gibanje avtomobila. Pri izračunu energijske gostote bencina in dizla so uporabljene fiksne vrednosti. Učinkovitost proizvodnje, pridobivanja surovih materialov in razgradnja ali ponovna uporaba pri izračunu niso upoštevani.

Izpusti toplogrednih plinov

Pri Green NCAP trenutno preverjajo izpuste treh najbolj pomembnih toplogrednih plinov: ogljikovega dioksida (CO2), didušikovega oksida (N2O) in metana (CH4). Tudi tu niso vključeni izpusti, povezani s proizvodnjo avtomobila ali goriva oziroma energije. Slabša ocena za izpuste toplogrednih plinov ne vpliva na znižanje skupne ocene, kot je to primer pri ocenah čistoče izpustov in energijske učinkovitosti.

A tudi med električnimi avtomobili so razlike pri učinkovitosti. Najbolje se je izkazal mali Fiat 500e, ki je dobil najvišje možno število točk, največ, za šest desetink, je ta rezultat zgrešil zgrešil Ford Mustang Mach-E.

green-ncap

Razlike med priključnimi hibridi

Če so pri avtomobilih na električni pogon razlike razmeroma majhne, pa tega ne moremo reči za lani prvič preverjene priključne hibride.

pravni nasveti potrosnikom v casu koranavirusa odgovor

Med njimi so tako modeli, ki so blizu najbolj čistim, kot takšni, ki so slabši od marsikaterega avtomobila s samo bencinskim oziroma dizelskim motorjem.

Pri priključnih hibridih ima veliko vlogo velikost baterije, ki določa doseg brez uporabe motorja na notranje zgorevanje. Ta je seveda odvisen tudi od oblike in mase avtomobila.

Toyota Prius PHEV se je s štirimi zvezdicami povzpela med najbolje ocenjene neelektrične avtomobile. Še posebej veseli visoka ocena za energijsko učinkovitost, ki je višja kot pri avtomobilu, gnanem na vodik, tudi pri izpustih toplogrednih plinov ima boljšo oceno kot drugi avtomobili z motorjem z notranjim zgorevanjem.

Green-NCAP2

Dovolj dobro so se odrezali še Renault Captur e-tech, Kia Niro PHEV in VW Golf GTE, saj so pri vseh merilih nadpovprečni, skupna ocena pa je s tremi zvezdicami tik za najboljšimi.

Vsi omenjeni spadajo med lažje priključne hibride, na drugi strani pa je Mitsubishi Outlander PHEV, ki tudi zaradi svoje mase spada med manj čiste avtomobile na testu, njegovi zvezdici nista nič boljši kot pri povprečnem bencinskem avtomobilu brez dodatne baterije.

Dva hibrida z zelo podobnimi ocenami

V letu 2020 so preizkusi pokazali, da je tudi med običajnimi hibridi (pri njih baterije ne moremo polniti na zunanji vtičnici) učinkovitost nadvse različna.

No, tokrat sta se oba avtomobila s takšnim pogonom, Honda Jazz in Toyota Yaris, izkazala z zelo podobnimi lastnostmi, oba sta s tremi zvezdicami in pol ocenjena nekako pričakovano, med najbolj čistimi avtomobili z motorjem z notranjim zgorevanjem.

Tudi dizli in bencinarji so lahko manj kritični

Na lanskih preizkusih Green NCAP so preverili deset avtomobilov z dizelskim motorjem, večina jih je prejela dve ali dve zvezdici in pol, navzdol odstopa Land Rover Discovery Sport z le poldrugo zvezdico.

pravni nasveti potrosnikom v casu koranavirusa odgovor

V oči bode 0 točk za oceno izpustov toplogrednih plinov pri BMW X1 xdrive 18d in Volvu XC60 2.0d, kar kaže, da sistemi čiščenja izpustov pri nekaterih avtomobilih še vedno ne opravijo svojega dela tako, kot bi ga morali.

Na drugi strani se s prav spodobno oceno 3,5 zvezdice ponaša Škoda Octavia Combi 2.0 TDI, ki je še posebej visoko oceno prejela za učinkovitost.

Green-NCAP3

Med bencinskimi motorji sta skupno oceno 3,5 zvezdice dobila Mazda2 Skyactiv-G in VW Golf 1.5 TSI, večina drugih avtomobilov je v povprečju nekoliko bolje ocenjena kot tisti z dizelskim motorjem. Navzdol odstopa stara različica Hyundaija Tucsona z 1,6-litrskim bencinskim motorjem.

Pomembne novosti v letu 2022

Letos bo Green NCAP meritve razširil tudi na okoljski vpliv, ki ga pušča proizvodnja posameznega avtomobila (well-to-wheel), pozornost bodo namenili tudi vprašanju virov električne energije, tako pri proizvodnji kot pri uporabi avtomobila.

S tem bomo dobili še bolj verodostojno informacijo o okoljskem odtisu, kar bo spremenilo zlasti razmerja med električnimi avtomobili.

Besedilo: Boštjan Okorn

Sveže e-novice ZPS, vsak teden

Naročite se na naše tedenske e-novice. Sproti spremljajte aktualne teste, koristne potrošniške nasvete in druge novosti. Od prejema e-novic se lahko kadarkoli odjavite.

Umik in odpoklic izdelkov

Več