
- Podrobnosti
V letu 2021 je konzorcij Green NCAP preveril 37 avtomobilov, med katerimi je bilo ob bencinskih in dizelskih kar nekaj električnih, hibridnih in priključnohibridnih. Prvič so preverili tudi avtomobil na vodikov pogon. Izkazalo se je, da pogon sam ne določa nujno, kako okolju (ne)prijazen je avtomobil, pomembne so številne druge podrobnosti.
Meritve izpustov avtomobilov so pokazale, da je mogoče tudi med bencinskimi ali dizelskimi modeli izbrati bolj ali manj okolju (ne)prijazne.
Glede na to, kako je trenutno zasnovan testni program, električni avtomobili sicer še vedno močno izstopajo. Med vožnjo nimajo nobenih izpustov, prav tako blestijo po energijski učinkovitosti.
Lani se je izkazalo, da jim dobro parira avtomobil z vodikovim pogonom, ki je nekoliko slabši pri učinkovitosti, pri merilih, povezanih s čistočo izpustov, pa, pričakovano, dosega najvišje ocene.
A tudi med električnimi avtomobili so razlike pri učinkovitosti. Najbolje se je izkazal mali Fiat 500e, ki je dobil najvišje možno število točk, največ, za šest desetink, je ta rezultat zgrešil zgrešil Ford Mustang Mach-E.
Razlike med priključnimi hibridi
Če so pri avtomobilih na električni pogon razlike razmeroma majhne, pa tega ne moremo reči za lani prvič preverjene priključne hibride.
Med njimi so tako modeli, ki so blizu najbolj čistim, kot takšni, ki so slabši od marsikaterega avtomobila s samo bencinskim oziroma dizelskim motorjem.
Pri priključnih hibridih ima veliko vlogo velikost baterije, ki določa doseg brez uporabe motorja na notranje zgorevanje. Ta je seveda odvisen tudi od oblike in mase avtomobila.
Toyota Prius PHEV se je s štirimi zvezdicami povzpela med najbolje ocenjene neelektrične avtomobile. Še posebej veseli visoka ocena za energijsko učinkovitost, ki je višja kot pri avtomobilu, gnanem na vodik, tudi pri izpustih toplogrednih plinov ima boljšo oceno kot drugi avtomobili z motorjem z notranjim zgorevanjem.
Dovolj dobro so se odrezali še Renault Captur e-tech, Kia Niro PHEV in VW Golf GTE, saj so pri vseh merilih nadpovprečni, skupna ocena pa je s tremi zvezdicami tik za najboljšimi.
Vsi omenjeni spadajo med lažje priključne hibride, na drugi strani pa je Mitsubishi Outlander PHEV, ki tudi zaradi svoje mase spada med manj čiste avtomobile na testu, njegovi zvezdici nista nič boljši kot pri povprečnem bencinskem avtomobilu brez dodatne baterije.
Dva hibrida z zelo podobnimi ocenami
V letu 2020 so preizkusi pokazali, da je tudi med običajnimi hibridi (pri njih baterije ne moremo polniti na zunanji vtičnici) učinkovitost nadvse različna.
No, tokrat sta se oba avtomobila s takšnim pogonom, Honda Jazz in Toyota Yaris, izkazala z zelo podobnimi lastnostmi, oba sta s tremi zvezdicami in pol ocenjena nekako pričakovano, med najbolj čistimi avtomobili z motorjem z notranjim zgorevanjem.
Tudi dizli in bencinarji so lahko manj kritični
Na lanskih preizkusih Green NCAP so preverili deset avtomobilov z dizelskim motorjem, večina jih je prejela dve ali dve zvezdici in pol, navzdol odstopa Land Rover Discovery Sport z le poldrugo zvezdico.
V oči bode 0 točk za oceno izpustov toplogrednih plinov pri BMW X1 xdrive 18d in Volvu XC60 2.0d, kar kaže, da sistemi čiščenja izpustov pri nekaterih avtomobilih še vedno ne opravijo svojega dela tako, kot bi ga morali.
Na drugi strani se s prav spodobno oceno 3,5 zvezdice ponaša Škoda Octavia Combi 2.0 TDI, ki je še posebej visoko oceno prejela za učinkovitost.
Med bencinskimi motorji sta skupno oceno 3,5 zvezdice dobila Mazda2 Skyactiv-G in VW Golf 1.5 TSI, večina drugih avtomobilov je v povprečju nekoliko bolje ocenjena kot tisti z dizelskim motorjem. Navzdol odstopa stara različica Hyundaija Tucsona z 1,6-litrskim bencinskim motorjem.
Pomembne novosti v letu 2022
Letos bo Green NCAP meritve razširil tudi na okoljski vpliv, ki ga pušča proizvodnja posameznega avtomobila (well-to-wheel), pozornost bodo namenili tudi vprašanju virov električne energije, tako pri proizvodnji kot pri uporabi avtomobila.
S tem bomo dobili še bolj verodostojno informacijo o okoljskem odtisu, kar bo spremenilo zlasti razmerja med električnimi avtomobili.
Besedilo: Boštjan Okorn