Pečjak, jajčni široki valjani rezanci
Mlinotest Divita, penne rigatte, pirine polnozrnate testenine
Podravka, Čokolešnik, žitarice za zajtrk
Chio Oven, chips paprika
Knorr, juha s cvetačo in brokolijem
Calvo, tuna v oljčnem olju 3+1
Proteini.si, 100 % naravne beljakovine sirotke (več okusov)
Snack fun, Sticks, slane palčke
Zelene doline, jogurt brez laktoze, navadni
Ledo, mešanica zelenjave za francosko solato
Molino di Ferro, polenta
Barcaffe, cappuccino čokolada
Zlato polje, 3 žita (riž, pira, ječmen)
Ornel, calming, mehčalec za perilo
Arf, cream natural, tekoče abrazivno sredstvo za čiščenje
Spar, feta, sir iz ovčjega in kozjega mleka z najmanj 43 % maščobe v s.s.
One day more, proteinska granola
Happy Harvest, fit & crunch classic, polnozrnati hrustljavi kosmiči
Nivea Sun, kids protect & care, 5 in 1, sprej za zaščito pred soncem ZF 30
Rama, classic, mastni namaz 75%
Whiskas, govedina, mokra hrana za odrasle mačke
Cedevita, okus pomaranča, instant napitek z vitamini
Becel, classic, mastni namaz 35 %
Aktualni primeri
9. julij 2024
Objavljamo nekaj novih primerov skrčflacije, na katere so nas potrošniki opozorili v zadnjem času.
V sredini leta 2023 se je masa izdelka zmanjšala, cena pa se ni spremenila (2,19 €/izdelek). Cene smo preverili v spletni trgovini Spar.
Pojasnilo proizvajalca
Ceno so najprej dvignili v letu 2022, nato pa še zmanjšali količino v letu 2023, ko so obdržali enako ceno na izdelek (ne pa tudi na enoto). Velik vpliv na dvig cene je imela vojna med Rusijo in Ukrajino, kar je vplivalo na ceno surovin (olje), zvišale so se cene zemeljskega plina, papirja in kartona. Velik problem so tudi podnebne spremembe, kar vpliva na donos pridelkov (koruza, krompir).
Maja 2023 se je masa izdelka zmanjšala, cena pa je ostala enaka (5,39 €/izdelek). Cene smo preverili v spletni trgovini Spar.
Pojasnilo proizvajalca
Poenotili so količine izdelka na vseh trgih in ga skladno s tem pri nas zmanjšali. Zmanjšanje embalaže sovpada z njihovo trajnostno poslovno strategijo (zmanjšanje deleža in mase embalažnih materialov). Obdržali so enako ceno na izdelek, saj so se znašli v času izredne rasti surovin (kakav, embalaža, energenti).
V drugi polovici leta 2023 se je zmanjšala količina, cena pa ne (1,69 €/izdelek). Cene smo preverili v spletni trgovini Spar.
Pojasnilo proizvajalca
Rast vhodnih stroškov in spopadanje z inflacijo.
Količina se je predvidoma spremenila konec leta 2023. Na nekaterih spletnih straneh so še vedno dostopni izdelki v večjem pakiranju (500 g), na uradni spletni strani je ta izdelek tudi znižan. Cene se med spletnimi trgovinami močno razlikujejo. Preverili smo jih v spletni trgovini Spar.
Pojasnilo proizvajalca
Izdelek z manjšo količino je bil na voljo že novembra 2023. Dvig cene izdelka je posledica dviga cene osnovne surovine.
Cena se je predvidoma spremenila junija letos. Izdelku se je spremenil način odpiranja. Cene smo preverili v spletni in fizični trgovini Spar.
Pojasnilo proizvajalca
Do spremembe pločevinke (t.i. easy flip) in spremembe količine je prišlo že v septembru ter decembru 2023. Čeprav se je vsebina v pločevinki znižala (z 80 g na 65 g ) se je zvišal delež ribe (s 65 na 80 odstotkov). Posledično je količina ribe v prejšnji kot trenutni pločevinki, enaka. Zmanjšala se je količina olja za 15 odstotkov iz trajnostnega vidika, saj sklepajo, da potrošniki olje iz pločevinke zavržejo. Razlog za dvig cene je predvsem dražja cena vhodne surovine (oljčnega olja).
Sprememba se je zgodila v letu 2023. V obeh primerih gre za enak izdelek (pirine polnozrnate testenine, v obliki peresnikov), le da je izdelek dobil ob preoblikovanju embalaže drugo prodajno ime. Ceno za izdelek pred skrčenjem smo našli le na spletni strani spletninakup.si, kjer je izdelek še vedno na voljo v 500 g embalaži. Ceno novega izdelka smo preverili v spletni trgovini Spar.
Pojasnilo proizvajalca
Spremembe v teži izdelkov so bile narejene z namenom optimizacije velikosti embalaže, pakirnih procesov ter racionalizacije in poenotenja sekundarne embalaže oziroma transportnih kartonov, s čimer hkrati dosegajo optimizacijo vseh poslovnih procesov. Pri nekaterih izdelkih se je količina povečala, pri drugih zmanjšala. Poudarjajo, da gre za prenovo ponudbe in načeloma za nove izdelke (na ta način so tudi komunicirali z javnostjo).
Nov primer skimpflacije: od zdaj naprej s konzervansi
Pred kratkim nas je bralec opozoril na primer skimpflacije pri izdelkih blagovne znamke Sola. Pivovarna Union je svojo blagovno znamko lani prodala družbi Nika Bev in s tem preselila proizvodnjo pijač pod to blagovno znamko drugam.
V pivovarni so zaradi izpopolnjene sterilne polnilne linije lahko proizvajali pijače brez dodanih konzervansov, kar pa sedaj očitno ni več mogoče. Večini izdelkov blagovne znamke Sola so namreč po novem dodani konzervansi (natrijev benzoat in kalijev sorbat), proizvajajo pa jih v Bosni in Hercegovini.
Edina izjema, ki smo jo zasledili, sta izdelka Sola Ice Tea breskev in brusnica (0,5 l), ki se glede na navedbe na embalaži še vedno proizvajata v EU, namenjena sta za slovenski, nemški in francoski trg, ohranila pa sta staro recepturo (brez konzervansov). Preostali izdelki so namenjeni za hrvaški, bosanski, srbski, črnogorski in slovenski trg.
Gre za dvojno kakovost izdelkov? Vprašanje smo naslovili tudi na družbo Nika Bev, vendar se zaenkrat še niso odzvali.
Prijavite skrčflacijo
Ste morda tudi vi opazili primer skrčflacije ali kake druge potrošniku neprijazne prakse? Posredujte nam podatke o tem prek spletnega obrazca!
Kaj je skrčflacija?
9. julij 2024
Ali kdaj preverite količino izdelka v embalaži? Morda ste danes kupili lažji izdelek kot prejšnji mesec in zanj plačali enako ali celo več. Takšen način zviševanja cen na trgu, imenovan skrčflacija, se pojavlja že dlje časa, spremljamo ga tudi na ZPS.
Skrčflacija pomeni zmanjšanje količine izdelka v embalaži, medtem ko cena za izdelek ostane enaka ali se celo zviša.
Maso izdelka morajo proizvajalci poleg drugih podatkov (sestavine, alergeni, rok uporabe ...) obvezno navesti na vsakem predpakiranem izdelku in zagotoviti, da je navedena masa enaka dejanski masi izdelka.
Dokler sta ta dva pogoja izpolnjena, sprememba mase ni nezakonita. Vendar potrošniki pogosto ne zaznajo spremembe količine, zato je tovrstna praksa do potrošnikov nepoštena.
Skrčflacija je poslovenjen izraz za angleško skovanko shrinkflation. Ta izhaja iz dveh besed: skrčenje in inflacija. Skrčflacija poenostavljeno pomeni, da za enako ali v nekaterih primerih celo višjo ceno dobimo manj izdelka.
Spremembe količine potrošnik praviloma ne zazna, ker večina proizvajalcev ne spremeni bistveno velikosti embalaže.
Zanimivo je, da se ob spremembi v drugo smer, torej ob povečanju količine, večina proizvajalcev brez zakonske prisile odloči za vidno izpostavitev (denimo: »Zdaj z 20 odstotkov več vsebine!«).
Prijavite skrčflacijo
Ste morda tudi vi opazili primer skrčflacije ali kake druge potrošniku neprijazne prakse? Posredujte nam podatke o tem prek spletnega obrazca!
Krčenje izdelkov ni nov pojav
Proizvajalci so iz različnih razlogov tovrstne prikrite podražitve uporabljali tudi prej. Eden bolj znanih in odmevnih primerov, ki je leta 2016 razburil svetovno javnost, je bilo skrčenje čokolade Toblerone. Proizvajalec znamenite čokolade je takrat zmanjšal njeno maso tako, da je povečal razmik med čokoladnimi trikotniki.
Do potrošnika neprijazna praksa, ki pa ni prepovedana
Zmanjšanje količine izdelkov ni prepovedana praksa, saj ni v nasprotju z veljavno zakonodajo.
Proizvajalci imajo avtonomijo pri določanju cen za enoto, pri izbiri sestavin in tudi embalaže. Vendar o zmanjšanju količine izdelkov potrošnika ne obvestijo, ampak to pogosto poskušajo celo prikriti z nespremenjenim videzom embalaže.
Večina potrošnikov se ob tem počuti opeharjene, zato lahko rečemo, da je skrčflacija do potrošnika neprijazna praksa.
Skrčflacija pa ni edina potrošniku neprijazna praksa. Poznamo tudi na primer skimpflacijo (in še marsikaj drugega).
Skimpflacija
Skimpflacija je izraz za prakso proizvajalcev, ki se odločijo za spremembo sestave in s tem zmanjšanje kakovosti svojih izdelkov.
Če opazite, da je proizvajalec zmanjšal količino izdelka oziroma spremenil njegovo sestavo ter kakovost, na trgu poiščite alternativo. S tem boste podprli proizvajalce, ki se takšnih, do potrošnika neprijaznih praks, ne poslužujejo.
Ne trpijo zgolj podjetja, ampak tudi potrošniki
Podnebne spremembe, vojne, slaba letina in nedostopnost surovin povzročajo ogromno rast cen. Podjetja morajo optimizirati stroške, vendar naj to počnejo na način, ki potrošnikom omogoča ozaveščeno izbiro.
Prikrito dvigovanje cen najbolj prizadene tiste, ki so že zdaj v finančno nestabilnem položaju, zato je nujno, da se zagotovi transparentnost, ki bo zaščitila vse potrošnike in omogočila pravičnejšo prodajo.
Kako se izogniti skrčflaciji?
- Čeprav je embalaža enaka, se je cena lahko spremenila. Vedno glejte ceno na enoto izdelka (na kilogram/liter/kos).
- Primerjajte izdelek pri različnih trgovcih, saj na ta način lahko prihranite. Cene se lahko zaradi marže trgovcev zelo razlikujejo.
- Spremljajte naš seznam »skrčenih« izdelkov.
Prijavite skrčflacijo
Ste morda tudi vi opazili primer skrčflacije ali kake druge potrošniku neprijazne prakse? Posredujte nam podatke o tem prek spletnega obrazca!
Za kakšne ukrepe si prizadevamo?
9. julij 2024
Skrčflacija je do potrošnika neprijazna praksa, ki pa ni prepovedana. Proizvajalci jo zagovarjajo kot optimizacijo stroškov. Z namenom zaščite potrošnika je Francija že sprejela ukrepe za označevanje »skrčenih« izdelkov. Za takšen ukrep si prizadevamo tudi pri nas.
V tujini že ukrepajo
Madžarska je januarja letos uvedla obvezno označevanje izdelkov, katerim se je ob nespremenjeni (ali višji) ceni zmanjšala količina. Proizvajalci morajo o primerih skrčflacije obveščati večje trgovce in pristojni inšpektorat, večji trgovci pa morajo v svojih trgovinah navesti informacije o spremembi mase izdelka.
Za ukrepe proti skrčflaciji se je javno zavzel tudi nemški minister za zaščito potrošnikov Steffi Lemke.
V Franciji so sprejeli odredbo, da morajo biti od 1. julija letos jasno označeni vsi izdelki (živilski in neživilski), katerih masa ali prostornina se je zmanjšala, cena na enoto pa zvišala.
Jasno mora biti označena sprememba cene na enoto (na kilogram/liter/kos), in sicer v odstotkih in v številčnem zapisu na način: »Za ta izdelek se je prodajna količina spremenila z X na Y, njegova cena na kos/liter/kilogram pa se je povišala za […] odstotkov ali […] evrov.«
Omenjeni zapis mora biti naveden neposredno zraven izdelka v trgovini ali na označbi vsaj dva meseca od postavitve izdelka na trg. Sprejeta odredba ne velja za manjše in srednje velike trgovine, ampak zgolj za supermarkete in hipermarkete s površino nad 400 m². Za distributerje, ki ne bodo upoštevali pravil označevanja, je predvidena kazen od 3000 do 15.000 evrov.
Francoska vlada izpostavlja, da je ukrep načeloma začasen, saj želijo k obveščanju zavezati živilske predelovalce in tega bremena ne nalagati trgovcem na drobno.Po volitvah si bodo prizadevali za spremembo Uredbe o zagotavljanju informacij o živilih za potrošnike, ki
bo obravnavala tudi skrčflacijo.
Za ustrezen ukrep si prizadevamo tudi pri nas
Glede na razširjenost tovrstnih praks v Slovenji si prizadevamo, da tudi pristojno Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport sprejme ukrepe po zgledu francoske vlade.
V trenutno veljavnem Zakonu o varstvu potrošnikov je že pravna podlaga za tovrstno ukrepanje: peti odstavek 14. člena namreč določa, da lahko minister, pristojen za varstvo potrošnikov, podrobneje predpiše način označevanja prodajnih cen in cen na enoto blaga, ki ga podjetja ponujajo potrošnikom, ter način označevanja cen storitve ali digitalne vsebine, ki jo podjetja ponujajo potrošnikom.
Pristojno ministrstvo zato pozivamo, da po zgledu francoske vlade potrošnikom omogoči bolj informirane nakupne odločitve.
Prijavite skrčflacijo
Ste morda tudi vi opazili primer skrčflacije ali kake druge potrošniku neprijazne prakse? Posredujte nam podatke o tem prek spletnega obrazca!
Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.