Digitalna doba je prinesla možnost, da lahko nakupe opravimo tudi na daljavo – kadar koli in kjer koli, le povezani moramo biti. Vse lepo in prav, dokler vemo, kaj kupujemo, predvsem pa nam prodajalec na jasen in razumljiv način predstavi vse podrobnosti, tudi tiste najbolj zoprne. Še bolj pomembno je, da to stori v primeru, ko nas pokliče sam. Žal se, ne tako redko, izkaže, da to ni nujno res.
Zagotovo je drugače, ko se nakupa lotimo sami, v primernem prostoru in si za to vzamemo čas, ali pa nas ponudnik pokliče in nas zmoti sredi drugega dela, včasih tudi na neugodnem mestu. V takšnih primerih se seveda lahko opravičimo in klic prekinemo, a nekaterim, predvsem starejšim, se to ne zdi vljudno in nadaljujejo pogovor.
Če jih ponudnik prepriča v sklenitev pogodbe, bi moral poskrbeti, da se potrošniki seznanijo s pisno vsebino pogodbe in vsemi pogoji, povezanimi s sklenitvijo razmerja, in to potrdijo s podpisom. Tu pa se stvari lahko zapletejo.
Podpis na pločniku ni prava rešitev
Večkrat se je namreč že izkazalo, da potrošniki razmerje s telekomunikacijskim operaterjem sklenejo zgolj s podpisom poštarju oziroma dostavljavcu ob prejemu dokumentacije.
Ta praksa je z našega stališča sporna, saj lahko potrošnik povsem upravičeno domneva, da s podpisom potrjuje zgolj prejem pošiljke, ne pa tudi pogodbe s ponudnikom – ne glede na to, ali je seznanjen z dokumentacijo ali ne.
Kritični sta predvsem dve točki.
- Ni nujno, da potrošnik zbrano spremlja telefonski pogovor. Lahko se zgodi, da privoli v nekaj, za kar sploh ne ve natančno, kaj je.
- Prav tako ni nujno, da je že seznanjen z vsebino pogodbe in drugimi pogoji ponudbe, ko mu dostavijo dokumentacijo.
Podpis dostavljavcu zato nikoli ne bi smel veljati kot podpis pogodbe z operaterjem.
Dokumentacija največkrat v e-poštnem predalu
Ko smo o sklepanju pogodb na daljavo povprašali štiri največje operaterje (A1, T-2, Telekom Slovenije in Telemach), smo dobili potrditev, da poslujejo tudi na takšen način. O vseh pogojih naj bi sicer potrošnika obvestili že ob predstavitvi ponudbe.
Če ponudbo sprejme, mu A1, Telekom Slovenije in Telemach po elektronski pošti pošljejo pogodbo oziroma aneks v predogled, skupaj s splošnimi in posebnimi pogoji.
Pri T-2 so nam odgovorili bolj nejasno. Sklicevali so se predvsem na dejstvo, da se naročniki v pogodbenih določilih izrecno seznanijo z morebitnimi splošnimi in posebnimi pogoji, ki so javno in na običajen način objavljeni na njihovi spletni strani. V fizični obliki jih pošljejo zgolj na izrecno željo.
Tudi Telekom Slovenije in Telemach lahko dokumentacijo po želji pošljeta (še) po navadni pošti, Telemach v ta namen uporablja tudi sporočila SMS z dodano povezavo do ustreznih informacij na spletu.
Potrošnik bi se seveda moral zavedati, da je sam odgovoren za seznanitev z vsebino pogodbe in splošnimi pogoji, ne nazadnje je to koristno tudi v primeru morebitnih napak. Pravilno pa bi bilo, da bi naročniško razmerje na daljavo sklenil s podpisom pogodbe, ki bi jo v fizični ali digitalni obliki vrnil operaterju.
T-2 in Telekom na pravi način
Kot je razvidno iz odgovorov operaterjev, takšno prakso izvajajo pri dveh operaterjih. Pri T-2 lahko potrošnik prejeto pogodbo v miru pregleda, ko ima čas, jo lastnoročno podpiše in dostavi oziroma pošlje na naslov T-2.
Tudi novi naročniki Telekoma Slovenije morajo pogodbo podpisati sami in jo dostaviti operaterju. Dostavna služba na željo novega naročnika zgolj dostavi že podpisano dokumentacijo,
To lahko opravi tudi tehnik, ki pred montažo opreme naročniku omogoči predhodni vpogled in podpis pogodbe.
A1 in Telemach s podpisom dostavljavcu
Pri A1 potrošnik pogodbo podpiše na podpisni tablici dostavljavca, pri čemer si lahko vsebino pogodbe pred tem ogleda s premikanjem vsebine na tablici.
Na Telemachu poudarjajo, da je na dokumentih, ki jih prinese dostavljavec, že v naslovu z veliko poudarjeno pisavo nedvoumno zapisano, da gre za Pogodbo za vzpostavitev naročniškega razmerja in drugo dokumentacijo za vzpostavitev naročniškega razmerja, zaradi česar bi potrošnik očitno moral sklepati, da podpisuje pogodbo in ne samo potrditve dostave.
Ali je izkušnja res vedno pozitivna?
Vsi operaterji so sicer zadovoljni s sistemom sklepanja pogodb na daljavo in po njihovih besedah naj bi bili tudi potrošniki. Vsekakor se strinjamo, da ima takšen način poslovanja veliko prednosti na obeh straneh, a hudič je v podrobnostih, ki pa vsaj pri A1 in Telemachu niso popolnoma izpiljene.
Potrošnik naj pogodbo potrdi s podpisom takrat, ko to želi sam
Po našem mnenju bi moral operater potrošniku vedno omogočiti, da pogodbo potrdi s podpisom takrat, ko to želi sam, ne pa v tistem trenutku, ko mu dostavijo dokumentacijo.
Le na ta način podpis v resnici potrjuje, da je potrošnik pogodbo in vse druge pogoje preveril brez časovnega pritiska in v okolju, kjer se najbolje počuti. Hodnik v bloku ali pločnik pred vrati hiše zagotovo ni takšno okolje. To še posebej velja v primerih, ko je ponudnik sam poklical potrošnika in mu predstavil ponudbo po telefonu.
Odstop od pogodbe v 14 dneh
A tudi potrošniki bi se morali zavedati, da sklepanje pogodb na daljavo prinaša nekaj več odgovornosti, zato se jih ne bi smeli lotevati na lahek način. Tudi če zaradi tega ali onega razloga nočejo zavrniti ponudbe po telefonu, imajo še vedno možnost, da se za ponudbo ne odločijo.
Med drugim jo lahko prekinejo v 14-dnevnem roku po podpisu pogodbe, ki ga določa Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot-1) za pogodbe, sklenjene na daljavo.
Nasveti za sklepanje pogodb na daljavo
Če vas pokličejo ob neprimernem trenutku, se prijazno opravičite in ne nadaljujte pogovora.
Pogovor zbrano spremljajte in sproti sprašujte o vseh podrobnostih. Še posebej se pozanimajte, na kakšen način vam bodo omogočili vpogled v dokumentacijo. Zahtevajte jo v pisni obliki, če niste vešči dela z računalnikom ali telefonom.
Ob podpisovanju prejete pošiljke dostavljavca vedno vprašajte, kaj pravzaprav podpisujete. Če je pošiljka od telekomunikacijskega operaterja, pogodbe z njim pa ne želite skleniti, podpisa ne oddajte.
Če ste pogodbo pomotoma že podpisali, a je v resnici niste želeli, jo lahko v roku 14 dni od prejema odpoveste s pisnim obvestilom operaterju.
Avtor: Boštjan Okorn
Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.