Uporaba sodobnih bančnih storitev ni mogoča brez tehnologije, vprašanje pa je, koliko tehnologije je dovolj in kaj je za nekatere preveč. 

Uporabniki elektronskih bančnih storitev razumejo, da potrebujejo elektronsko napravo, ki omogoča povezavo s spletom. To je lahko namizni ali prenosni računalnik, ki je v preteklosti veljal za osnovno orodje, a ga danes vedno bolj izriva pametni telefon.

KAZALO

Brez pametnega telefona nastopijo težave

Težava nastopi, ker nekateri uporabniki nimajo pametnega telefona – ker si ga ne morejo privoščiti, ga ne znajo uporabljati ali ga preprosto ne želijo imeti. In ne pozabimo na vse tiste, ki pametni telefon imajo, a ta zaradi zastarelosti ni združljiv z aplikacijo banke, ki omogoča vstop v spletno banko ali potrjevanje spletnih kartičnih plačil. 

Vprašanje, ki nam ga je zastavila potrošnica

Na nas se je v zvezi s tem obrnila potrošnica, ki je zapisala: "Danes sem prejela SMS-sporočilo banke, da je potrebna nadgradnja njihove aplikacije za nadaljnje delovanje. Nadgradnja ni združljiva z mojim telefonom Huawei P9, ki je sicer redno posodabljan.

Na banki so mi povedali, da ni drugega načina za dostop in da je moj problem, da nimam naprave, ki ni združljiva z njihovo novo aplikacijo. Jaz si novega telefona ne morem privoščiti. Kaj lahko naredim?" 

Na pojasnilo, da banke same izbirajo načine in tehnologijo za omogočanje svojih storitev, je potrošnica dodala: "Zame to pomeni, da ne morem več dostopati do spletne in mobilne banke. Mi torej ne preostane drugega, kot da se podam v iskanje banke, ki me ne bo izsiljevala z nakupom nove naprave, da bi lahko uporabljala njene (pre)drage storitve?"

Na ZPS si želimo, da bi banke imele več posluha za svoje uporabnike in bi vse ponujale možnost vstopa v spletno banko ter potrjevanja spletnih kartičnih plačil tudi brez pametnega telefona.

Na področju plačil mora biti varnost na prvem mestu

Razlog, zakaj pametni telefon kar naenkrat ni več dovolj dober za banko, je lahko popolnoma legitimen in tehten: varnost. Na področju plačil mora biti varnost na prvem mestu, saj je danes že več kot jasno, da je splet poln prevarantov, število zlorab narašča, pojavljajo se vedno novi tipi zlorab.

Banke, ki morajo skrbeti za varnost sredstev svojih komitentov, zato posodabljajo svoje sisteme, ti pa nato zahtevajo ustrezne naprave oziroma operacijske sisteme, s katerimi "sodelujejo".

Prav zato je ključno, da je na voljo alternativa, ki deluje brez pametnega telefona.

Preveč poenostavljeni postopki lahko povečujejo tveganja

Iskati je treba ravnotežje med varnostjo in udobjem ter zahtevnostjo uporabe. Preveč poenostavljeni postopki lahko povečujejo tveganja. Za uporabo spleta in še posebej spletnih plačil potrebujemo ustrezna znanja, ki jih je treba tudi nadgrajevati. To je odgovornost, ki jo mora imeti vsak posameznik do samega sebe.

Ko pride do zlorabe in izginejo z računa življenjski prihranki, je prepozno. In krivda ni vedno na strani banke, napake pogosto delamo tudi uporabniki, ki smo premalo previdni in premalo izobraženi na področju spletne varnosti.

Na drugi strani pa imamoprimere, ko (tudi) banke ne naredijo dovolj za varnost, ne preprečijo zlorab, ki bi jih lahko, ne ukrepajo ustrezno in/ali dovolj hitro. Odgovornost je torej na strani vseh – tako ponudnikov kot uporabnikov. Vsak mora narediti svoj del, uporabniki pa morajo po našem mnenju imeti tudi možnost izbire.

Kakšne rešitve ponujajo banke?

Banke smo vprašali, kakšne rešitve ponujajo za dve pogosto uporabljani sodobni bančni storitvi: potrjevanje spletnih kartičnih plačil in vstop v spletno banko.

Zahteve po močni avtentikaciji od bank in drugih ponudnikov plačilnih storitev zahtevajo, da od uporabnikov pridobijo dokaz njihove istovetnosti – je plačilo s kartico res opravil Primož, se je v spletno banko res vpisala Darja?

Istovetnost uporabnik potrdi na dva od treh načinov: z nečim, kar ve; z nečim, kar ima; z nečim, kar je.

Banke te zahteve izpolnjujejo na različne načine, nas pa je zanimalo, ali je mogoče postopek izpeljati tudi brez pametnega telefona. Odgo- vore vseh bank podajamo v preglednicah.

Potrjevanje spletnih kartičnih plačil

Banka Druge rešitve Pametni telefon
Addiko Bank Rekono SMS OTP Rekono One Pass 
Banka Sparkasse  / mobilna banka
BKS Bank  Rekono SMS OTP Rekono One Pass 
Delavska hranilnica Rekono SMS OTP "mobilna denarnica
Rekono One Pass"
Deželna banka Slovenije  Rekono SMS OTP Rekono One Pass
Gorenjska banka  aplikacija, ki deluje tudi na operacijskem sistemu Windows 10 mobilna banka
Intesa Sanpaolo Bank  čitalnik kartic "mobilna banka
mobilna denarnica"
Lon  Rekono SMS OTP Rekono One Pass 
NovaKBM  / "mobilna banka
mobilna denarnica" 
NLB    Rekono SMS OTP mobilna denarnica 
Primorska hranilnica Vipava Rekono SMS OTP Rekono One Pass 
SKB   Rekono mobilna banka
UniCredit Bank  / mobilna banka
Podatke smo pridobili od bank v prvi polovici maja 2024.

Vstop v spletno banko in potrjevanje plačil

Banka Druge rešitve Pametni telefon
Addiko Bank  strojni generator gesel mobilna banka
Banka Sparkasse digitalno potrdilo na UBS-ključku ali pametni kartici  mobilna banka
BKS Bank strojni generator enkratnih gesel  mobilna aplikacija
Delavska hranilnica  "Rekono SMS OTP (prijava)
DH SMS OTP (avtorizacija plačil in prijava z novega brskalnika)" 
"Rekono One Pass (prijava in potrjevanje plačil)
DH Mobilni (potrjevanje plačil)"
Deželna banka Slovenije  Rekono SMS OTP Rekono One Pass
Gorenjska banka aplikacija, ki deluje tudi na operacijskem sistemu Windows 10  mobilna banka
Intesa Sanpaolo Bank / mobilna banka
Lon   Rekono SMS OTP Rekono One Pass
NovaKBM  SMS na klasični ali pametni telefon SMS na klasični ali pametni telefon
NLB  / mobilna banka
Primorska hranilnica Vipava  Rekono SMS OTP Rekono One Pass
SKB  / mobilna banka
UniCredit Bank fizični žeton mobilni žeton
Podatke smo pridobili od bank v prvi polovici maja 2024.

Kje ne gre brez pametnega telefona?

Spletno nakupovanje je vedno bolj priljubljeno, spletne nakupe pa je treba ustrezno potrditi. Vse banke omogočajo potrjevanje spletnih kartičnih nakupov s pametnim telefonom (nekaj, kar uporabnik ima), a zanimalo nas je, katera ponuja alternative, kje torej lahko ta priljubljen način nakupovanja opravite tudi brez pametnega telefona.

Najpogostejša rešitev Rekono SMS OPT

Večina bank alternativo omogoča, najpogostejša rešitev je Rekono SMS OPT, torej enkratno geslo, ki ga prejmete prek SMS, poleg tega pa še čitalnik kartic in aplikacija, ki deluje tudi na operacijskem sistemu Windows 10.

Od vseh bank, ki so nam posredovale odgovore, spletnih kartičnih plačil ni mogoče potrditi brez pametnega telefona pri bankah Sparkasse, NovaKBM in UniCredit.

Kaj pa vstop v spletno banko?

Tudi tukaj je najpogostejša rešitev enkratno geslo, ki ga prejmete prek SMS, mogoča pa je še uporaba strojnega generatorja gesel ali digitalnega potrdila.

Tri banke pa ne ponujajo alternative pametnemu telefonu: Intesa Sanpaolo, NLB in SKB. NLB sicer kot alternativo spletni banki ponuja poslovanje prek videoklica.

Rešitev za uporabnike?

Večina bank torej omogoča alternativo pametnemu telefonu, a žal ne vse. Uporabniki, ki bi omenjeni storitvi želeli uporabljati brez pametnega telefona, nimajo druge izbire, kot da se odločijo za banko, ki to omogoča, čeprav ni zagotovila, da v prihodnosti ne bo izvedla sprememb in to možnost ukinila. Vsaj za zdaj pa je izbire dovolj.

Svetujemo, da na našem spletnem mestu poiščete primerjalnik osebnih računovov in preverite, katera izmed teh bank je tudi cenovno ugodna.

Primerjalnik osebnih računov

Avtorica: Alina Meško

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju