ZPS najavila vložitev tožbe proti bankam zaradi neupoštevanja dejanske negativne vrednosti euriborja: Zaščita le močnejše strani je nedopustna

18. maj 2022

Krediti Zakonodaja in postopki
ZPS najavila vložitev tožbe proti bankam zaradi neupoštevanja dejanske negativne vrednosti euriborja: Zaščita le močnejše strani je nedopustna

Večina bank in hranilnic je pri posojilih z variabilno obrestno mero s posebnim določilom zavarovala svoje marže pred učinkom negativnega euriborja, niso pa določile skrajne višine v primeru naraščanja vrednosti euribor. Pri ZPS takšno prakso, kjer kreditodajalec proti obrestnim rizikom zaščiti le sebe, ocenjujemo kot nedopustno in nepošteno. Prepričani smo, da bi zato morale banke pri izračunu pogodbene obrestne mere upoštevati dejansko, torej tudi negativno vrednost euribor.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Obresti za posojilo z variabilno obrestno mero so sestavljene iz referenčne obrestne mere, običajno je to 3 ali 6 mesečni euribor in obrestnega pribitka (obrestne marže). Slednji ostaja praviloma nespremenjen do izteka posojila, vrednost obrestne mere euribor pa se skozi celotno odplačilno dobo spreminja, tako navzdol kot navzgor.

Njegovo zvišanje pomeni večji dobiček za banko, za potrošnika pa dodatno obremenitev v obliki zvišanja mesečne obveznosti in dražji kredit in obratno, če se referenčna obrestna mera zniža, to pomeni manjšo obveznost potrošnika in manjši dobiček za banko.

Zato je večina bank in hranilnic v kreditne pogodbe vnesla t.i. ničelno klavzulo, s katero je določila, da se pri izračunu skupne obrestne mere namesto dejanske negativne vrednosti euriborja upošteva vrednost 0% in obresti v tem primeru določa zgolj višina pogodbenega pribitka (obrestna marža).

Takšno prakso, kjer kreditodajalec zaščiti sebe in v posojilnih pogodbah omeji variabilni del obrestne mere navzdol, ne da bi hkrati določil tudi najvišjo obrestno mero in s tem zaščitil tudi potrošnika (kot šibkejšo stranko), ocenjujemo kot nedopustno in nepošteno in v nasprotju z Direktivo Sveta 93/13/EGS ter Zakonom o varstvu potrošnikov (Uradni list RS, 31/2018 – ZVPot), ki v 24. členu določa, da se pogodbeni pogoji štejejo za nepoštene, če v škodo potrošnika povzročijo znatno neravnotežje v pogodbenih pravicah in obveznosti strank.

Poziv ZPS k enakopravnosti potrošnikov

Na Zvezi potrošnikov Slovenije smo že pred meseci banke preko njihovega združenja pozvali, da prenehajo z uporabo sporne klavzule in v korist kreditojemalcev tudi za nazaj upoštevajo dejansko negativno vrednost euribor. S pozivom za zaščito enakopravnosti potrošnikov v pogodbenih razmerjih s kreditodajalci smo seznanili tudi Banko Slovenije in Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo.

Poziv vsem oškodovanim potrošnikom: pridružite se kolektivni tožbi ZPS

Spomnimo, na ZPS smo v kolektivnem sporu zoper banko Sparkasse že uspešno zaščitili pravice kreditojemalcev te banke, ki ni upoštevala dejanske negativne vrednosti euribor in je zgolj na podlagi obvestila obračunavala negativni euribor v vrednosti 0%. Sodišče je tako poslovno prakso označilo kot kršitev zakona in banki prepovedalo nadaljevanje te prakse. Ker se Sparkasse ni odzvala pozivu ZPS, naj svojim kreditojemalcem pravilno obračuna negativni euribor tudi za preteklo obdobje in jim vrne preplačila, bomo na ZPS vložili novo tožbo zoper Sparkasse.

Ker so banke preko svojega združenja sporočile, da vztrajajo pri uporabi sporne »ničelne« klavzule v kreditnih pogodbah, pa je očitno, da bo tudi v tem primeru moralo odločiti sodišče.

Zato smo objavili poziv kreditojemalcem Sparkasse in drugih bank, naj se nam pridružijo v postopku kolektivne tožbe ter z izpolnitvijo obrazca posredujejo podatke, ki jih potrebujemo za izvedbo kolektivne tožbe za zaščito pravic potrošnikov.

Izpolnite obrazec tukaj

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju