Zoper družbeno omrežje TikTok vložena prijava zaradi več kršitev pravic potrošnikov

16. februar 2021

Otrok in družina Elektronske komunikacije Nepoštene poslovne prakse Osebni podatki in zasebnost
Zoper družbeno omrežje TikTok vložena prijava zaradi več kršitev pravic potrošnikov

Danes je Evropska potrošniška organizacija BEUC, katere članica je tudi Zveza potrošnikov Slovenije, pri Evropski komisiji in mreži nadzornih organov za varstvo potrošnikov vložila prijavo zoper družbeno omrežje TikTok. Na ZPS smo na vloženo prijavo in sporne prakse družbenega omrežja TikTok opozorili Tržni inšpektorat in Informacijskega pooblaščenca, saj se kršitve raztezajo tako na zakonodajo varstva potrošnikov kot varstva osebnih podatkov.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

 

nz

Potrošniške organizacije iz številnih evropskih držav smo pozvale nadzorne organe k sprejetju ukrepov zoper TikTok. Z njimi naj zagotovijo, da bo TikTok mesto, kjer se lahko potrošniki, še posebej otroci, zabavajo, brez da bi bile ob tem kršene njihove pravice.

ns

(Iz izjave za javnost BEUC)

Prijava vsebuje štiri sklope očitanih kršitev

TikTok je platforma za deljenje videov, ki je med drugim zelo popularna tudi med otroci in najstniki. Iz zadnjih raziskav izhaja, da TikTok krši pravice potrošnikov, otrok ter najstnikov pa ne varuje pred prikritim oglaševanjem in neprimerno vsebino.

1. TikTok uporablja nepoštene pogodbene pogoje

Mnogi med njimi so nejasni, dvoumni in v korist TikTok-a. Določila o avtorskih pravicah pa TikTok-u dajejo neomejeno pravico do uporabe, distribuiranja in reproduciranja posnetkov, ki jih objavijo uporabniki TikToka, brez kakršnega koli nadomestila.

2. TikTokova politika virtualnih valut je nepoštena do uporabnikov

Uporabniki lahko v aplikaciji kupijo virtualne kovance, ki jih nato uporabljajo za kupovanje daril znanim osebnostim na TikToku, ki so jim všeč. Vendar TikTok-ova politika virtualnih valut vsebuje nepoštene pogodbene pogoje in zavajajoče prakse, na primer absolutno pravico TikToka do spreminjanja menjalnega razmerja med virtualnimi kovanci in darili v svojo korist.

3. TikTok ni sprejel ukrepov, s katerimi bi zavaroval otroke in najstnike pred prikritim oglaševanjem in potencialno škodljivimi vsebinami

TikTok podjetjem omogoča načine oglaševanja na platformi, ki pripomorejo k razširjanju prikritega oglaševanja. Med njimi so razni izzivi, s katerimi spodbujajo uporabnike k ustvarjanju vsebine za določen izdelek, z vključitvijo ključnikov blagovnih znamk. Ker se takšni izzivi pogosto razširjajo s pomočjo t.i. spletnih vplivnežev, uporabniki spregledajo komercialni namen teh izzivov. Otroci in najstniki tudi zelo hitro lahko pridejo do zanje neprimernih vsebin, pred katerimi jih TikTok ne varuje ustrezno.

4. TikTok uporablja zavajajoče prakse pri obdelavi osebnih podatkov uporabnikov

TikTok uporabnikov ne obvešča jasno, še posebno otrok in najstnikov, o bistvenih informacij, na primer katere njihove osebne podatke zbira, za kakšne namene in iz katerih zakonitih razlogov. Ker bi šlo lahko za kršitev Splošne uredbe o varstvu podatkov, so bili nanje opozorjeni nadzorni organi za varstvo osebnih podatkov, ki že preiskujejo TikTokove prakse.

Preiskava spornih praks TikToka naj zaščiti pravice potrošnikov

Skupaj z BEUC-om in njegovimi članicami želimo, da nadzorni organi uvedejo celovito preiskavo TikTokovih politik in praks ter zagotovijo, da so te v skladu s pravicami potrošnikov v EU.

TikTok bi moral uporabnikom zagotavljati potrebne bistvene informacije o svojem poslovnem modelu in načinih obdelave osebnih podatkov in prenehati z uporabo nepoštenih pogojev in praks.

Jasno bi jih moral opozarjati tudi na finančne posledice kupovanja virtualnih daril svojim idolom. Še posebno otroke in najstnike, ki predstavljajo velik del TikTokovih uporabnikov, pa bi moral ščititi pred izpostavljenostjo prikritemu oglaševanju in neprimernim vsebinam.

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju