Zeleno letenje? Zeleno laganje: zelena zavajanja letalskih prevoznikov še vedno razširjena

17. junij 2025

Prevare in zavajajoče prakse
Zeleno letenje? Zeleno laganje: zelena zavajanja letalskih prevoznikov še vedno razširjena

Dve leti po tem, ko je krovna potrošniška organizacija BEUC evropskim organom prijavila letalske družbe zaradi obsežnega zavajanja potrošnikov z zelenimi trditvami, se je stanje sicer nekoliko izboljšalo, vendar so ukrepi še vedno potrebni. BEUC ob vrhuncu Pariškega letalskega sejma poziva Evropsko komisijo in mrežo organov za varstvo potrošnikov (CPC-Network), naj še naprej preiskujeta prakse letalskih družb in se dogovorita o zavezah za bolj zaupanja vredno trženje.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Junija 2023 je BEUC skupaj s 23 članicami (med njimi tudi ZPS) vložil pritožbo na ravni EU, v kateri so obsodili zavajajoče trditve glede podnebja, ki jih je uporabljalo 17 evropskih letalskih družb, s čimer so kršile pravila o nepoštenih poslovnih praksah. Aprila 2024 sta Evropska komisija in CPC-Network sprožila preiskavo proti 20 letalskim družbam ter jih pozvala, naj spoštujejo pravila. Primer še vedno obravnavajo.

Kaj dve leti pozneje kaže analiza, ki so jo izvedle potrošniške organizacije?

  • Le nekaj letalskih družb je umaknilo ali spremenilo okoljske trditve pri svojem oglaševanju in pri prodaji vozovnic.
  • Nekatere spremembe so zgolj kozmetične (npr. uporaba drugačnega besedila ali barv). Potrošniki imajo tako še vedno občutek, da izbirajo trajnosten način prevoza in ne tistega, ki ozračje najbolj onesnažuje.
  • V sporočilih letalskih družb še vedno prevladujeta dva ključna argumenta, ki so ju potrošniške organizacije izpostavile že leta 2023: trditve o ogljični izravnavi in pretirano promoviranje dolgoročnih načrtov in ciljev glede trajnosti letalskih družb.
  • 'Zelene vozovnice' privlačijo vse več potrošnikov, ki jih letalske družbe povrhu nagrajujejo še z dodatnimi točkami, kar pomeni spodbudo za letenje in povečanje izpustov tudi v prihodnosti. 
  • Sodbe sodišč v Evropi in drugod po svetu vedno pogosteje dokazujejo, da gre za zavajanje s strani letalskih prevoznikov in določajo natančne omejitve, povezane s podnebnimi trditvami.

Agustín Reyna, generalni direktor BEUC, je komentiral: »Pozitivno je, da so nekatere letalske družbe prisluhnile skrbi potrošnikov glede zelenega zavajanja in da so naredile korake k spoštovanju zakonodaje. A te izboljšave ne smejo zakriti dejstva, da je zeleno zavajanje še vedno zelo razširjeno. Ne smemo spregledati gozda zaradi posameznih dreves. Ko potrošniki na spletu rezervirajo let, so ‘zelene’ možnosti in sporočila vsepovsod. Naj gre za ‘zeleno vozovnico’, prispevek k razvoju ‘trajnostnih letalskih goriv’ ali vlaganje v projekte za zaščito podnebja kot izravnavo izpustov – vse to potnikom daje občutek, da izbirajo trajnosten prevoz, čeprav gre v resnici za zelo onesnažujočega.«

Boštjan Okorn z Zveze potrošnikov Slovenije poudarja, da z zelenimi trditvami, ki kršijo pravila EU, letalske družbe zavajajo potrošnike, ki si v večini želijo potovati bolj trajnostno. Potrošniške organizacije upravičeno pričakujejo nadaljevanje in zaključek preiskave na ravni EU, da bodo potrošniki ob rezervaciji vozovnice prejeli zaupanja vredne informacije o izpustih, povezanih z letenjem.

Po podatkih raziskave Eurobarometer iz aprila 2025 je več kot tri četrtine anketirancev odgovorilo, da jim je vpliv na okolje pomemben pri načrtovanju regionalnega ali daljšega potovanja.

Priloge

Poročilo v prilogi v angleščini (PDF) 

Aneks v prilogi v angleščini (PDF)

BEUC - spletna stran akcije Green (F)lying

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju