Zeleno letenje? Zeleno laganje.
22. junij 2023
Potrošniške organizacije: okoljske trditve letalskih prevoznikov so zeleno zavajanje!
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Evropska potrošniška organizacija BEUC in še 23 potrošniških organizacij iz 19 držav smo danes vložile pritožbo pri Evropski komisiji in mreži organov za varstvo potrošnikov (CPC) proti 17 evropskim letalskim družbam zaradi zavajajočih okoljskih trditev.
Glede na pravno analizo, ki so jo naročili pri BEUC, takšne trditve kršijo pravila EU o nepoštenih poslovnih praksah.
V pritožbi potrošniške organizacije pozivamo k vseevropski preiskavi tega vprašanja v celotnem letalskem sektorju. Zahtevamo prepoved trditev, ki pri potrošnikih vzbujajo vtis, da je letenje (lahko) trajnostno. To preprosto ni res, saj letenje v nobenem primeru ni trajnostno in, kot ugotavljamo, ne bo niti v bližnji prihodnosti.
Dodatno bi morali organi CPC od letalskih družb, ki so potrošnikom na podlagi takšnih zavajajočih trditev predlagale plačilo t.i. „zelenih“ pristojbin, zahtevati, da potrošnikom povrnejo vse vplačane zneske za okolju bolj prijazno letenje.
Članice BEUC smo pri obravnavanih letalskih družbah zaznale številne primere potrošniku zavajajočih praks:
- Trditve, da lahko plačevanje dodatnih dobropisov "pobota", "nevtralizira" ali "kompenzira" izpuste CO2, nastale med poletom, so dejansko napačne. Podnebne koristi izravnalnih dejavnosti so namreč zelo negotove, medtem ko je škoda, ki jo povzročijo izpusti CO2 iz letalskega prometa nesporno dejstvo.
- Letalski prevozniki zavajajo potrošnike, ko jim zaračunavajo več, da bi prispevali k razvoju „trajnostnih letalskih goriv“ (SAF). Takšna goriva (še) niso pripravljena za vsakdanjo uporabo, hkrati pa pred kratkim sprejeta zakonodaja EU določa zelo nizke cilje glede njihovega deleža v mešanici goriv za letala. To pomeni, da dokler SAF ne bodo množično na voljo, kar se bo, po načrtih, zgodilo po letu 2030, bodo v najboljšem primeru predstavljala le manjši delež v posodah za gorivo na letalih.
- Namigovanje, da je lahko letalski prevoz »trajnosten«, »odgovoren« in »zelen«, je zavajajoče. Nobena od strategij, ki jih izvaja letalski sektor, trenutno ne more preprečiti izpustov toplogrednih plinov. Pomembno je, da prenehamo s temi trditvami, saj se bo zračni promet povečal, izpusti pa bodo tudi v prihodnosti le še naraščali.
Preusmeritev povpraševanja potrošnikov na bolj trajnostne načine prevoza je ključnega pomena za zmanjšanje izpustov. Letalske družbe ne smejo potrošnikom dajati napačnega vtisa, da se z nakupom letalske vozovnice odločajo za trajnosten način prevoza. Poleg tega si morajo odločevalci prizadevati za rešitve, ki bodo potrošnikom zagotavljale zanesljive, privlačne in trajnostne alternative, kot so bolj kakovostne železniške povezave na dolge razdalje.
Ursula Pachl, namestnica generalnega direktorja BEUC, je stanje komentirala:
»Čeprav je popolnoma jasno, da potovanje z letalom povzroča znaten in vedno večji delež izpustov toplogrednih plinov, letalski prevozniki brez omejitev privabljajo potrošnike s podnebju prijaznimi sporočili, kot sta 'CO2-kompenzirano' ali 'CO2-nevtralno'. Pristojne ustanove pozivamo, da se zadeve resno lotijo in odpravijo to prakso zelenega zavajanja, ki resno zavaja potrošnike.«
Slovenski potrošnik in »Zeleno letenje? Zeleno laganje.«
V Sloveniji sicer nimamo letalske družbe, a Slovenci seveda letimo z letali tujih letalskih družb in smo prav tako tarča zelenega zavajanja.
»Okoljsko ozaveščeni potrošniki zagotovo ne spregledajo zelenih trditev in možne 'kompenzacije' netrajnostnega načina prevoza. Žal pa s plačilom dodatnega stroška v resnici ne pripomorejo k zmanjšanju izpustov,« razloži Boštjan Okorn z Zveze potrošnikov Slovenije in nadaljuje: »Še zlasti v Sloveniji se soočamo s perečo težavo zaradi pomanjkanja trajnostnih alternativ pri potovanjih na srednje razdalje, zato si prizadevamo, da bi tudi iz Evropske unije začeli prihajati pravi signali in smernice, s katerimi bi to pomanjkljivost čimprej odpravili.«
Dve dejstvi o letalstvu in podnebnih spremembah:
Letalstvo k globalnemu segrevanju prispeva 4%
Skupni prispevek letalstva k globalnemu segrevanju, ki ga povzroča človek (izpusti CO2 in izpusti brez CO2), je ocenjen na 4 %. Trenutno je letalstvo odgovorno za 2,4 % svetovnih izpustov CO2.
V EU so izpusti iz letalstva višji, saj predstavljajo 3,8 % vseh izpustov CO2. Poleg tega letalstvo povzroča tudi znatne izpuste ostalih plinov, kot so dušikovi oksidi, žveplov dioksid, saje in vodna para. Zaradi njih na nebu nastanejo sledi, ki imajo znatni učinek pri segrevanju ozračja. Izpusti, ki niso CO2, obsegajo kar dve tretjini celotnega učinka segrevanja ozračja s strani letalstva. Z drugimi besedami, skupni učinek segrevanja ozračja s strani letalstva je trikrat večji od zgolj izpustov CO2.
Biogoriva in sintetična goriva niso podnebno nevtralna
Biogoriva in sintetična goriva so alternativna, nefosilna letalska goriva, ki jih lahko uporabljamo v obstoječih letalih in z obstoječo infrastrukturo. Pogosto jih imenujejo »trajnostna letalska goriva« (SAF), čeprav je izraz sporen in dejansko nepravilen.
Biogoriva se proizvaja iz organskih snovi, kot so:
- energetske rastline (ki jih pridelujemo le za goriva in ne za hrano),
- ostanki pridelkov,
- trdni komunalni odpadki,
- odpadne maščobe in olja,
- lesni proizvodi
- lesni ostanki iz gozdarstva.
Sintetična goriva so sestavljena iz vodika in CO2. Skupni vpliv alternativnih letalskih goriv na podnebje naj bi bil znatno manjši od vpliva fosilnih letalskih goriv, a je večji od nič. Bio- in sintetična goriva pri zgorevanju povzročajo neposredne izpuste CO2.
Koliko manjši je njihov skupni ogljični odtis, pa je odvisno od načina proizvodnje. Pri sintetičnem gorivu, denimo, k zmanjšanju najbolj pripomore zajemanje CO2 neposredno iz zraka, pri bioloških gorivih pa uporaba biomase, ki za svojo rast porablja CO2. Zmanjšanje skupnega odtisa tako lahko doseže od 2 do 70 odstotkov, a pri tem se je treba zavedati, da ne gre za zmanjšanje v daljšem časovnem obdobju.
Potrošniške organizacije (članice BEUC), ki sodelujemo v tej akciji
Letalske družbe, ki jih pozivamo, naj prenehajo z zelenim zavajanjem
- Arbeiterkammer (Avstrija),
- TestAchats/TestAankoop (Belgija);
- Асоциация Активни потребители (Bolgarija);
- Forbrugerrådet Tænk (Danska);
- Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry (Finska);
- CLCV in UFC-Que Choisir (Francija);
- EKPIZO (Grčija);
- Altroconsumo (Italija);
- Tudatos Vásárlók Egyesülete (Madžarska);
- vzbv (Nemčija);
- Forbrukerrådet (Norveška);
- Fundacja Konsumentów and Federacja Konsumentów (Poljska);
- DECO (Portugalska);
- Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (Slovaška);
- Zveza potrošnikov Slovenije (Slovenija);
- ASUFIN, CECU in OCU (Španija);
- Sveriges Konsumenter (Švedska);
- Fédération romande des consommateurs (Švica);
- Consumentenbond (Nizozemska).
- Air Baltic (Litva);
- Air Dolomiti (Italija);
- Air France (Francija);
- Austrian (Avstrija);
- Brussels Airlines (Belgija);
- Eurowings (Nemčija);
- Finnair (Finska);
- KLM (Nizozemska);
- Lufthansa (Nemčija);
- Norwegian (Norveška);
- Ryanair (Irska);
- SAS (Danska);
- SWISS (Švica);
- TAP (Potrugalska);
- Volotea (Španija);
- Vueling (Španija);
- Wizz Air (Madžarska).
Več informacij o akciji najdete na spletni strani BEUC.
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.