Trajnostno prehranjevanje mora biti (cenovno) dostopno in preprosto

4. junij 2020

Zdrava prehrana Trajnostna potrošnja
Trajnostno prehranjevanje mora biti (cenovno) dostopno in preprosto

Raziskava o trajnostni prehrani med evropskimi potrošniki.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

ZPS je v okviru Evropske potrošniške organizacije oktobra in novembra lani med slovenskimi potrošniki izvedla anketo o potrošniških odločitvah glede trajnostne potrošnje hrane. V raziskavi je sodelovalo 12 potrošniških organizacij iz 11 držav članic ter okoli 11.000 potrošnikov – anketirancev, tudi več kot 1000 slovenskih potrošnikov, med katerimi skoraj polovica "trajnostno prehrano" povezuje z lokalno pridelano hrano in pozna prednosti takšne prehrane. Med razlogi, zakaj se ne prehranjujejo (bolj) trajnostno pa navajajo predvsem visoke stroške takšnega načina prehranjevanja in pomanjkanje informacij.

favicon Preberite več o rezultatih ankete: Trajnostno prehranjevanje

S trajnostno prehrano lahko pomembno vplivamo na okolje, saj je hrana v EU dejavnik, ki z vidika potrošnje gospodinjstev v EU, najbolj vpliva na okolje, sledijo ji stanovanja (ogrevanje) in mobilnost (osebni avtomobili), zato ZPS apelira na vse udeležence v prehranski verigi, da ponudba trajnostne prehrane postane pestra in cenovno dostopna.

Koliko pozornosti namenjate vplivu izbire hrane na okolje? Ste se pripravljeni odreči rdečem mesu? Ali vlada stori dovolj za promocijo trajnostne hrane? To je nekaj vprašanj, ki so jih številne nacionalne potrošniške organizacije, tudi ZPS, postavile Evropejcem v raziskavi, ki je zajemala 11 držav, ki je potekala pod okriljem BEUC. S

kupni rezultati potrjujejo, da je večina potrošnikov po Evropi pripravljena spremeniti svoje prehranjevalne navade. A da bo ta cilj dosežen, potrošniki potrebujejo ustrezno izbiro trajnostne hrane in da ta izbira postane lažja (vključno s pravilnimi cenovnimi signali, celovitejšimi informacijami in bolj trajnostnimi možnostmi).

V luči pandemije COVID-19, ki je dodatno spremenila odnos do hrane, raziskava je bila izvedena nekaj mesecev pred izbruhom, lahko domnevamo, da so danes potrošniki še bolj naklonjeni trajnostni izbiri – torej hrani, ki prihaja iz lokalnega okolja, zato naj zakonodajalci izkoristijo ta trend za oblikovanje trajnostnega prehranskega sistema. Na Evropski potrošniški organizaciji, BEUC poudarjajo tudi, da evropski potrošniki potrebujejo več in celovitejše informacije o živilu na označbah, da potrebujejo celovitejšo ponudbo trajnostnih živil. Pomen trajnostnega prehranjevanja morajo prepoznati tudi regulatorji, proizvajalci hrane in trgovci na drobno, ki imajo ključno vlogo pri prilagajanju cen, trženju in vseh drugih dejavnikov, ki napeljujejo k nakupu enega prehrambnega izdelka nad drugim.

Ključni zaključki evropske ankete o trajnostni prehrani:
1. Zaznavanje: Večina potrošnikov se zaveda vpliva prehranskih navad na okolje.
2. Pripravljenost za spremembe: Dve tretjini potrošnikov je odprtih za spremembo svojih prehranjevalnih navad v prid okolja.
3. Ovire: Cena, pomanjkanje znanja, nejasne informacije in omejena izbira trajnostnih možnosti so tisto, kar večina potrošnikov navaja kot razloge, ki jim preprečujejo bolj trajnostno prehranjevanje.
4. Meso: Nekaj več kot 40% potrošnikov trdi, da so prenehali jesti rdeče meso ali pa so se zaradi skrbi za okolje porabo zmanjšali. Večina ne vidi žuželk ali meso iz laboratorija kot alternativne vire beljakovin, ampak zamenjavo za meso vidijo v vegetarijanskih burgerjih in tradicionalni vegetarijanski hrani (npr. stročnice).
5. Vloga vlade: Le 16 % potrošnikov meni, da njihova vlada stori dovolj za spodbujanje trajnostne preskrbe živil na ravni proizvodnje in potrošnje.

Odgovori slovenskih potrošnikov ne odstopajo od evropskih. Po našem mnenju pa obstoječi vzorci proizvodnje in porabe hrane postajajo nevzdržni in jih bo treba temeljito spremeniti. Spremeniti je potrebno vzorce in odločitve na vseh ravneh prehranske verige, da postane trajnostna izbira prva izbira.

trajnostno prehranjevanje razlogi

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju