Temni vzorci spodbujajo pretirano potrošnjo - potrošniške organizacije vložile pritožbo proti podjetju Shein
5. junij 2025

Zveza potrošnikov Slovenije je danes skupaj s 24 drugimi potrošniškimi organizacijami iz vse Evrope in krovno potrošniško organizacijo BEUC sodelovala pri vložitvi pritožbe pri Evropski komisiji in evropskih organih za varstvo potrošnikov (mreži CPC) proti podjetju Shein zaradi uporabe zavajajočih tehnik (t. i. temnih vzorcev). Te potrošnike silijo v večje nakupe, kot so jih sprva nameravali opraviti, in prispevajo k okoljskim in družbenim težavam, ki jih povzroča industrija hitre mode.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Na podlagi nove raziskave, vključno s študijami potrošniških organizacij po vsej Evropi, na Zvezi potrošnikov Slovenije razkrivamo, kako te nezakonite prakse podjetja Shein sprožajo neželeno porabo in finančne izgube za potrošnike, omogočajo lahko širjenje zdravju škodljivih oblačil po Evropi ter ovirajo prizadevanja potrošnikov za zeleno preobrazbo.
Februarja 2025 je Komisija napovedala lastno preiskavo skladnosti podjetja Shein z zakonodajo EU o varstvu potrošnikov, maja pa ga je pozvala, naj spoštuje pravila EU in preneha uporabljati temne vzorce, kot so lažni popusti in pritisk na nakup (npr. zavajajoči roki za nakup). Današnja pritožba dopolnjuje preiskavo Komisije in mreže CPC ter organom predstavlja dodatne dokaze o uporabi temnih vzorcev.
V pritožbi potrošniške organizacije pozivamo Evropsko komisijo in evropske organe za varstvo potrošnikov, naj od podjetja Shein zahtevajo:
- da preneha uporabljati zavajajoče tehnike, kot so čustveno izsiljevanje potrošnikov (confirm-shaming), neskončno pomikanje (infinite scroll) in nadležno ponavljanje, pošiljanje sporočil (nagging), saj te po njihovi oceni predstavljajo nepoštene poslovne prakse (v skladu z Direktivo EU o nepoštenih poslovnih praksah);
- da predloži dokaze, da so izjave strank ali sporočila (npr. »majhna zaloga«), ki se potrošnikom večkrat prikazujejo, resnična. Če teh dokazov ne predloži, naj Shein s temi praksami nemudoma preneha.
Če podjetje ne bo ukrepalo, naj organi posredujejo, da preprečijo resno škodo potrošnikom, vse dokler podjetje ne bo delovalo v skladu z zakonodajo EU.
Po raziskavah potrošniških organizacij so temni vzorci v industriji hitre mode širši problem, zato pozivamo organe, naj preučijo tudi druge trgovce, ki uporabljajo podobne nepoštene prakse.

Temni vzorci uporabniške izkušnje pri spletnih nakupih
Petra Lovišček, vodja pravne pisarne ZPS, je povedala: »Uporaba temnih vzorcev pri podjetju Shein je dobro dokumentirano dejstvo, ki ga potrošniške organizacije razkrivamo že več let. Ti vzorci potrošnike silijo v vse večje trošenje za hitro modo, kar škodi njim samim, okolju in delavcem v proizvodnji. Model ultra-hitrega nakupovanja temelji na manipulativnih praksah, ki potrošnike spodbujajo k stalnemu nakupovanju. Spletna trgovina Shein je zasnovana zasvojljivo: deluje na podlagi močnih algoritmov, ki povečujejo angažiranost potrošnikov in njihovo pretirano potrošnjo. Zato ZPS od pristojnih organov pričakuje odločen in hiter odziv, ki bo ustavil manipulativne prakse in sprožil širšo preiskavo v industriji.«
Ozadje
Pritožba se osredotoča na uporabo številnih temnih vzorcev, ki spodbujajo pretirano potrošnjo okolju škodljivih izdelkov, vključno:
- s sporočili o majhni zalogi (npr. »Samo še xx na voljo«),
- z odštevalniki časa (npr. »Bliskovita razprodaja«),
- s pritiskom prek ocen in čustvenega izsiljevanja (npr. »Imate pravico do promocije! Ste prepričani, da želite oditi?«).
Preiskava potrošniških organizacij je pokazala, da se te prakse potrošnikom večkrat ponavljajo, tako na spletni strani kot v aplikaciji (prek številnih in ponavljajočih se obvestil).
Po podatkih Evropske agencije za okolje (EEA) je tekstilna industrija po vplivu na podnebne spremembe takoj za hrano, stanovanji in prometom. Ultra-hitra moda je povzročila močno čezmerno proizvodnjo in potrošnjo oblačil, zaradi česar narašča količina odpadnega tekstila. Zaradi uporabe gnojil in pesticidov pri gojenju bombaža, uporabe fosilnih goriv in kemičnih spojin za proizvodnjo sintetičnih vlaken ter močne odvisnosti od strupenih kemikalij je ta industrija okolju izjemno škodljiva. Pogosto pa so oblačila proizvedena tudi v slabih delovnih razmerah.
Več informacij
- Poročilo: Kako modni velikan Shein uporablja temne vzorce za spodbujanje pretirane potrošnje
- Informativni list: Dokazi potrošniških organizacij o težavah s podjetjem Shein in industrijo hitre mode
Pritožbo usklajuje BEUC (Evropska potrošniška organizacija), sodelujejo pa naslednje organizacije: Altroconsumo (Italija), Arbeiterkammer (Avstrija), Bolgarsko nacionalno potrošniško združenje – BNAAC (Bolgarija), ASUFIN, CECU in OCU (Španija), CLCV in UFC-Que Choisir (Francija), Consumentenbond (Nizozemska), DECO (Portugalska), dTest (Češka), EKPIZO in KEPKA (Grčija), Federacja Konsumentów – FK (Poljska), Forbrukerrådet (Norveška), Forbrugerrådet Tænk (Danska), Fédération romande des consommateurs – FRC (Švica), TVE (Madžarska), Sveriges Konsumenter (Švedska), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov – SOS (Slovaška), Testachats/Testaankoop (Belgija), ULC (Luksemburg), vzbv (Nemčija), ZPS (Slovenija) in Kypriakos Syndesmos Katanaloton – CCA (Ciper).
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.