Tavanje potrošnika v megli "zelenega" oglaševanja

28. november 2023

Trajnostna potrošnja Prevare in zavajajoče prakse
Tavanje potrošnika v megli "zelenega" oglaševanja

Zeleno zavajanje je glavna ovira za bolj trajnostno proizvodnjo in potrošnjo. Glede na rezultate najnovejše ankete so potrošniki pri prebiranju zelenih trditev in oznak – zmedeni. To je še en dokaz, da je nujno ukrepanje proti zelenemu zavajanju na ravni EU.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Pomenljivo je predvsem, da večina potrošnikov želi zmanjšati svoj okoljski odtis in pri tem išče zanesljive informacije za svoje ukrepanje. Na koncu pa je prav ta večina razočarana, ker se ne znajde v morju zelenih oznak in trditev. Zavedati se moramo, da je zeleno zavajanje glavna ovira za bolj trajnostno proizvodnjo in potrošnjo.

Raziskavo sta v sodelovanju s 16 nacionalnimi organizacijami, tudi Zvezo potrošnikov Slovenije, izvedli krovna evropska potrošniška organizacija BEUC in mednarodna organizacija za potrošniška testiranja in raziskave ICRT.

Glavne ugotovitve raziskave:

  • skoraj polovica vprašanih (48 %) raje kupuje izdelke z okoljskim znakom kot izdelke brez njega;
  • eden od treh anketirancev (34 %) pravi, da je v zadnjih 12 mesecih vsaj enkrat opazil "zeleno" zavajanje. Le 3 % pravijo, da bi bili vedno sposobni razlikovati lažne zelene trditve;
  • trije od štirih vprašanih menijo, da bi smele biti uporabljene le zelene trditve in oznake, ki so bile predhodno odobrene ali preverjene; skoraj 70 % jih pravi, da zaupajo javnim organom in neodvisnim zunanjim izvajalcem, da bodo izpolnili to vlogo;
  • skoraj trije od štirih evropskih anketirancev menijo, da »podjetjem, ki zelo onesnažujejo okolje«, sploh ne bi smeli dovoliti uporabe zelenih trditev.

Kot je povedala Monique Goyens, generalna direktorica BEUC, potrošniki za lažjo usmeritev k bolj trajnostnemu načinu življenja potrebujejo verodostojne okoljske informacije. Raziskava je namreč jasno pokazala, da ne prepoznajo vedno zelenega zavajanja v oglaševanju. Niti ni naloga potrošnikov, da bi ločevali resnico od laži. Upravičeno pričakujejo, da bodo oblasti poskrbele, da bodo trditve in oznake na izdelkih zanesljive.

Zanimivo: 38 % vprašanih meni, da podjetjem, ki uporabljajo fosilna goriva, ne bi smeli dovoliti nobenega oglaševanja, kaj šele ekoloških trditev.

Boštjan Okorn, strokovnjak za trajnost na Zvezi potrošnikov Slovenije, ob raziskavi izpostavlja: »Zdaj je postalo še bolj razumljivo, kako zahtevna je naloga potrošnikov, da razločijo zaupanja vredne trditve od komercialnega zelenega zavajanja. Nadzora nad tovrstnimi trditvami je premalo in je prešibek. Zato se lahko še vedno dogaja, da npr. pijačo v plastenkah ali letalske vozovnice tržijo kot 'ogljično nevtralne', pri čemer se zanašajo na izravnavo ogljika nekje na drugem koncu sveta, hkrati pa lokalno še vedno oddajajo CO2.«

Raziskava je med drugim pokazala, da so potrošniki naklonjeni strožjim ukrepom, ki bi podjetjem, ki onesnažujejo, preprečevali oglaševanje izdelkov kot »zelenih«. Bliža se začetek COP28, zato morajo mednarodna prizadevanja za preprečevanje lažnega zelenega oglaševanja dohiteti preveč kreativno oglaševalsko zeleno zavajanje podjetij.

Niels Ebbe Jacobsen, izvršni direktor ICRT, je povedal, da so rezultati raziskave na splošno podobni tudi v državah zunaj Evrope, v ZDA, Kanadi, Avstraliji in Novi Zelandiji. Tudi tam potrošniki menijo, da so slabo ali pa sploh niso obveščeni o zahtevah, ki jih morajo podjetja upoštevati pri uporabi zelenih trditev.

Priporočila krovne potrošniške organizacije BEUC oblikovalcem politike

  1. Države članice bi morale napredek, dosežen v okviru politike za zeleni prehod, čim hitreje prenesti v nacionalne zakonodaje, začenši s prepovedjo ogljično nevtralnih trditev.
  2. EU bi morala čim prej sprejeti direktivo o zelenih trditvah in zagotoviti, da so zelene trditve in oznake predhodno odobrene, hkrati pa pustiti dovolj prostora za zaupanja vredne oznake.
  3. Podpirati in spodbujati je treba oznake okoljske odličnosti, kot je znak EU za okolje (okoljska marjetica).
  4. Močno je treba okrepiti nadzor nad zelenim zavajanjem.
  5. Pospešiti je treba mednarodno sodelovanje v boju proti zelenemu zavajanju.

Zanimivo: V vseh državah, kjer je bila izvedena raziskava, obstaja velika negotovost glede tega, ali morajo podjetja upoštevati kakršna koli pravila, preden zelene trditve ali oznake uporabijo na trgu.

Organizacije članice BEUC, ki sodelujejo v tej akciji, so: TestAchats/ TestAnkoop (Belgija); VKI (Avstrija); dTest (Češka); Forbrugerrådet Tænk (Danska); Tudatos Vásárlók Egyesülete (Madžarska); Altroconsumo (Italija); Consumentenbond (Nizozemska); Forbrukerrådet (Norveška); DECO (Portugalska), Zveza potrošnikov Slovenije (Slovenija); OCU (Španija), Sveriges Konsumenter (Švedska). K temu dodajamo naše mednarodne kolege iz organizacij CHOICE (Avstralija); Consumer NZ (Nova Zelandija); Consumer Reports (ZDA) in Protégez-Vous (Kanada).

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju