Svetovni dan znaka EU za okolje: Znak EU za okolje je zanesljiv kažipot za bolj trajnostno nakupovanje potrošnikov

7. oktober 2020

Trajnostna potrošnja Okoljske oznake in certifikati
Svetovni dan znaka EU za okolje: Znak EU za okolje je zanesljiv kažipot za bolj trajnostno nakupovanje potrošnikov

Trenutni vzorci proizvodnje in porabe se morajo spremeniti, saj bi za ohranitev trenutnega življenjskega sloga do leta 2050 potrebovali skoraj tri planete. Potrošniki se tega vedno bolj zavedamo, a pogosto izbira trajnostnih, okolju prijaznih izbir ni preprosta, saj na izdelku ni informacij, ki bi nam takšno izbiro omogočale, jo olajšale. En izmed kazalnikov, da gre za okolju prijazen izdelek oziroma storitev, je okoljska marjetica.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Okoljska marjetica oz. znak EU za okolje, Ecolabel, je namreč skupna evropska nalepka, prepoznavna na celotnem evropskem trgu, njena podelitev pa temelji na enotnih merilih, ki veljajo v vseh državah članicah. Vsako leto, 8. oktobra, obeležujemo svetovni dan tega znaka, da širimo njegovo prepoznavnost, namen in pomen, da potrošniki z izbiro izdelka, storitve z okoljsko marjetico nagrajujejo proizvajalce, ki se zavedajo odgovornosti do okolja.

Na embalažah, predstavitvah in oglasnih sporočilih za izdelke, storitve potrošniki najdemo številne trditve in nalepke. Danes se na svetu uporablja že več kot 450 nalepk. Nekatere so sicer zanesljive, druge pa zavajajo potrošnike, saj netrajnostnim izdelkom ali storitvam pripisujejo okolju prijazne lastnosti. Ta zloraba, imenovana "zeleno pranje", ni nič novega, in z naraščanjem želje po odgovornem in trajnostnem nakupovanju postaja vedno bolj prisotna, hkrati pa je po raziskavi EU 57 % potrošnikov pri sprejemanju odločitev o nakupu dovzetnih za okoljske trditve

Znak EU za okolje, ki ga upravljajo Evropska komisija in države članice, je ena takih oznak, za katero potrošniške organizacije menimo, da je vredna zaupanja. Podjetja, ki delujejo v EU, že skoraj 30 let prostovoljno uporabljajo logotip v obliki rože. To pozitivno vpliva na trg. Potrošniki, ki to vedo, mu zaupajo. Vendar še obstaja prostor za izboljšave izpostavljajo na ZPS.

Okoljska marjetica - za lažjo izbiro trajnostnih izdelkov in storitev
Okoljska marjetica je v Evropski uniji prisotna od leta 1992, v Sloveniji ga uporabljamo od leta 2002. Znak v Sloveniji podeljuje Agencija RS za okolje, ki je odgovorna tudi za preverjanje ustreznosti delovanja oziroma proizvodnje izdelkov in dokumentacije, povezane s postopki, ki so pridobili okoljski znak. Kljub tem, da je prostovoljen, morajo izdelki ali storitve za pridobitev dosegati visoke okoljske standarde in visoka merila uporabnosti, proizvajalci morajo biti trajno zavezani k strategiji varovanja okolja, pri tem pa upoštevati celoten življenjski krog izdelka in njegov vpliv na okolje v vsaki fazi življenjskega kroga – od surovine, izdelave, distribucije, uporabe do odlaganja. V EU je z okoljsko marjetico že označenih približno 70.000 evropskih izdelkov in storitev z različnih področij, saj lahko znak pridobijo izdelki in storitve iz 24 različnih kategorij, v Sloveniji 76 izdelkov in storitev. Največ podeljenih znakov je na področju turističnih nastanitev.

Kako se izdelki, označeni z okoljsko marjetico, razlikujejo od drugih izdelkov iz iste skupine?

  • Tekstilni izdelki – V postopku proizvodnje ne uporabljajo kemikalij, ki onesnažujejo vodo in zrak, za barvanje in impregnacijo ne uporabljajo kemikalij, ki povzročajo alergije. Izdelki morajo biti po kakovosti primerljivi s tekstilnimi izdelki brez okoljske marjetice (obstojnost barv, krčenje tekstila pri sušenju v sušilnem stroju, občutljivost tekstila in barve na sončno svetlobo …).
  • Vpojni higienski izdelki za enkratno uporabo (toaletni papir, vložki, tamponi in plenice) – Narejeni so iz mešanice naravnih vlaken in polimerov, pri čemer naravna vlakna predstavljajo najmanj 90 odstotkov teže (izjema so tamponi). Prepovedana je uporaba zdravju škodljivih snovi. Kakovost je primerljiva s klasičnimi izdelki iz iste skupine.
  • Detergenti za ročno in strojno pomivanje posode – Ne vsebujejo hormonskih motilcev, rakotvornih, mutagenih kemikalij ali kemikalij, ki vplivajo na plodnost. Vsebujejo biološko razgradljive snovi, ki se ne nalagajo v okolju in ne vplivajo na rast alg. Pakirani so v okolju prijazno embalažo. Učinkovitost mora biti primerljiva z učinkovitostjo klasičnih detergentov.
  • Notranje in zunanje barve in premazi – Vsebnost zdravju in okolju nevarnih snovi je močno zmanjšana, prav tako vsebnost organskih hlapnih spojin. So primerne kakovosti za uporabo v zaprtih in odprtih prostorih. Emisije topil so za več kot polovico manjše kot pri običajnih izdelkih.
  • Televizorji – Porabijo za polovico manj električne energije med uporabo in v mirovanju, izdelani so iz materialov, ki vsebujejo manj zdravju in okolju škodljivih snovi, imajo daljšo življenjsko dobo, lažje jih je popraviti in reciklirati. Opremljeni so z navodili za uporabo, ki zmanjšujejo onesnaževanje.
  • Turistične nastanitve – Uporabljajo energijsko varčne aparate in naprave (kuhinjske aparate, naprave za ogrevanje in hlajenje ter prezračevanje, svetila) ter elektriko iz obnovljivih virov. Porabijo manj vode (manjši pretok iz pip in omejitev količine za izplakovanje stranišča), vsakodnevno pranje brisač in posteljnine je zgolj na zahtevo gosta, uporabljajo okolju neškodljiva čistila in higienske izdelke. V ponudbo vključujejo ekološko pridelana živila in obroke. Priporočena je tudi uporaba drugih izdelkov z okoljsko marjetico, npr. vzmetnic ali pohištva (sinergija).

Preverite tudi brošuro Okoljsko označevanje, ki so jo pripravili partnerji na projektu LIFE CARE4CLIMATE.

 

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju