Svetovni dan pravic potrošnikov 2020: Za prehod k bolj trajnostni potrošnji je potrebna sprememba obstoječih vzorcev proizvodnje in potrošnje

12. marec 2020

Trajnostna mobilnost Trajnostna potrošnja Ekologija in varstvo okolja
Svetovni dan pravic potrošnikov 2020: Za prehod k bolj trajnostni potrošnji je potrebna sprememba obstoječih vzorcev proizvodnje in potrošnje

Svetovni dan pravic potrošnikov, ki ga obeležujemo 15. marca, vedno v ospredje postavi aktualno globalno problematiko. Letos je to `trajnostni potrošnik´. Rast povpraševanja in porabe naravnih virov našega planeta je dolgoročno nevzdržna, s klimatskimi spremembami in zmanjševanjem biotske raznovrstnosti, nam planet Zemlja to sporoča vsak dan.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Potrošniki že danes čutimo posledice klimatskih sprememb in večjega tveganja za zdravje zaradi povečanih ravni izpušnih plinov v ozračju. Zaradi naraščanja cen hrane, energije in transporta se povečujejo življenjski stroški, preskrba s hrano je že ogrožena v kar nekaj delih sveta. Trajnostni potrošnik zato tudi pri potrošniških organizacijah dobiva večjo težo in (p)ostaja prioriteta.

Za prehod k bolj trajnostni potrošnji je potrebna sprememba obstoječih vzorcev proizvodnje in potrošnje, saj danes v manj kot devetih mesecih porabimo več virov, kot jih proizvede naš planet v enem letu, naša stopnja porabe pa še naprej raste, tudi v državah v razvoju.

 "Navadili smo se na vse bolj udoben življenjski slog in jasno postaja, da tako ne bo šlo več dolgo naprej. Potrebno je začeti spreminjati načine proizvodnje in vzorce potrošnje, kar nam bo omogočilo postopen in manj boleč prehod v trajnostno prihodnost," svetuje Breda Kutin, predsednica Zveze potrošnikov Slovenije in dodaja:

Potrošniške organizacije poudarjamo, da mora trajnostna izbira biti za potrošnika enostavna in cenovno dostopna, a tudi pregledna. Preveč je zelenega zavajanja (greenwashing), ki je namenjeno zgolj ustvarjanju dodatnih dobičkov. Potrošniki, ki bi radi živeli bolj trajnostno, morajo za to pogosto plačati več.

Tržne anomalije danes potrošnikom pogosto preprečujejo, da bi na področju trajnosti prevzeli bolj aktivno vlogo.

Trgovinska politika EU mora omogočati trajnostno izbiro potrošnikov

Trajnostna izbira mora biti enostavna in cenovno dostopna. Evropske potrošniške organizacije pod okriljem BEUC trajnost že vrsto let postavljajo med prednostne naloge (o tem v revijah Zveze potrošnikov Slovenije, danes ZPStest, v preteklosti VIP, pišemo že od 1991 dalje).

Potrošniške organizacije pričakujemo, da to stori tudi Evropska komisija. Dokumenti so pripravljeni, potrebno jih je uresničiti. Evropski zeleni dogovor, sprejet 11. decembra 2019 s strani Evropske komisije, namreč napoveduje številne politike in ukrepe za reševanje izzivov, povezanih s podnebnimi spremembami in okoljem na splošno, zlasti na področju oskrbe s čisto, cenovno dostopno in varno energijo, povečanjem energetske učinkovitosti stavb in oblikovanjem okolju prijaznega prehranskega sistema.

"Veseli nas, da nov veter iz Bruslja izpostavlja tudi podporo potrošniškemu gibanju, saj se Evropska komisija zaveda, da za izvajanje smelih načrtov potrebuje zaupanje državljanov – potrošnikov," še poudarja Breda Kutin.

Tudi majhni koraki štejejo

Potrošniki bi morali dobiti pozitivna znamenja, ki so povezana tudi s finančnimi prihranki in z opazovanjem učinkov, ki jih odločitev za trajnostne izdelke pušča v okolju. Prvi koraki so vedno najtežji, a ne smemo se jih ustrašiti, saj so tudi majhni premiki pomembni še poudarjajo na Zvezi potrošnikov Slovenije.

Nasvet ZPS ob Svetovnem dnevu pravic potrošnikov

1. Kupujmo manj

Kupujmo le tisto, kar potrebujemo in ko potrebujemo. Manj bo šare na policah in v kleteh, manj bo odpadkov, več bo zadovoljstva. Še posebej pozorni bodimo pri nakupu hrane, ki vse prevečkrat zaradi prevelikih količin pristane med odpadki.

2. Stran z odvečno embalažo

In to že v trgovini. Kaznujmo proizvajalce in trgovce s potratno embalažo – ne izbirajmo njihovih izdelkov!

3. V trgovino z lastno embalažo

Povsod, kjer so začeli zaračunavati za plastične vrečke, se je njihova poraba krepko zmanjšala. Prenesimo to izkušnjo še drugam, uporabimo lastne vrečke za sadje in zelenjavo, kavo kupujmo na avtomatih, ki omogočajo, da jo natočimo v svoj lonček.

4. Potujmo trajnostno

Dober javni prevoz je pravica, ki je v Sloveniji močno zapostavljena. Pa vendar, v mestih se lahko premikamo tudi s kolesom ali peš, marsikje si lahko kolo preprosto sposodimo, tudi souporaba vozil (car sharing) je v mestih boljša alternativa. Že zdaj lahko prihranimo, če vse omenjeno kombiniramo z javnim prevozom.

5. Ne zavrzimo, ampak menjajmo, podarimo

Kar je za nas staro, je za drugega novo.

6. Odlagajmo odgovorno

Svoj dom organizirajmo tako, da bodo tisti odpadki, ki se jim ne moremo izogniti, prišli tja, kamor spadajo.

7. Živimo varčno

Porabo vode in energije lahko zmanjšamo že z drobnimi ukrepi, pri čemer naše udobje ne bo prav nič trpelo. Luč, naj gori, le kjer se zadržujemo, (pre)dolgo prhanje naj bo muha najstnikov, temperaturo v dnevnih prostorih znižajmo za eno stopinjo…

8. Izobražujmo se

Pred nakupom preverimo seznam sestavin, povprašajmo prodajalca in preverimo morebitne neodvisne teste. Neučinkovit izdelek ni trajnosten, čeprav je izdelan iz povsem naravnih sestavin.

9. Finance

Usmerimo se v zelene naložbe in podprimo projekte, ki so trajnostno naravnani ter prinašajo boljšo prihodnost za vse. Preverite pregled financiranja ekoloških naložb.

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju