Svetovni dan pravic potrošnikov 2018: Za novo pogodbo, za potrošnike! Za boljši digitalni svet!
14. marec 2018
Varstvo potrošnikov je ponovno našlo pot med prioritete evropske politike – Evropska komisija je že jeseni najavila ukrepe za krepitev varstva potrošnikov in jih poimenovala Nova pogodba za potrošnike. Podrobno jih bo predstavila v aprilu, osnovno sporočilo pa je dano – dvigniti varstvo potrošnikov na evropski ravni in v državah članicah na višjo raven.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
Novo pogodbo potrošniki upravičeno pričakujemo tudi v Sloveniji, zato na aktualnih državnozborskih volitvah na ZPS pričakujemo od starih in novih strank, da v svoje volilne programe in v bodočo koalicijsko pogodbo vključijo aktivnosti za ponovno vzpostavitev učinkovitega varstva potrošnikov.
To je povsem konkreten poziv ZPS kot neodvisne potrošniške organizacije za slovenske potrošnike politiki, medtem ko je svetovna potrošniška organizacija Consumers International (CI), katere članica je tudi Zveza potrošnikov Slovenije, letošnji 15. marec, svetovni dan potrošnikov, namenila spletnemu poslovanju oziroma številnim aktivnostim, s katerimi se potrošniki srečujejo pri poslovanju na spletu – od spletnih prevar, goljufij, cenovne diskriminacije, geoblokinga do drugih nečednosti, s katerimi smo na internetu soočeni iz dneva v dan.
Slovenija in slovenski potrošniki niso izjema – npr. privlačna vabila za nakup `čudežnih´ pripomočkov za izboljšanje vida in sluha, ponujanje izjemnih popustov v lažnih spletnih trgovinah ali za ponarejene izdelke, rezervacija na fotografiji urejene sobe s 3*, ki je ob prihodu vse prej kot to s strganimi zavesami, polomljenimi vrati tuš kabine …, preplačilo vstopnic za prireditev prek spletne platforme v tujini …
Za novo pogodbo, za potrošnike!
Potrošniki in njihove pravice so bile odrinjene v kot, zato je na trgu vedno več anomalij, pravice potrošnikov pa pogosto kršene. S tem se na Zvezi potrošnikov Slovenije, nevladni potrošniški organizaciji, srečujejo dnevno. Tudi v Evropski uniji so razprave o njeni prihodnosti vzpodbudile pogovore o pomenu in vlogi varstva potrošnikov.
"Čeprav je EU v preteklosti sprejela številna pravila in zakonodajo v korist potrošnikov, je pomembnost področja po širitvi EU 2004 zbledela. Svoje je dodala tudi finančna kriza, kjer so številne države, ne le Slovenija, drastično zmanjševale javne izdatke in je varstvo potrošnikov postalo strošek, ki ovira oživljanje gospodarstva, in ne mehanizem za pošteno trgovanje.
To se kaže tudi v tem, kako se ta pravila (ne) izvajajo v praksi," je izpostavila Breda Kutin, predsednica Zveze potrošnikov Slovenije in dodala: "Ker o pravicah lahko govorimo samo takrat, ko jih je mogoče uresničiti, ne preseneča, da je vzklila ideja o Novi pogodbi za potrošnike. Z njeno vsebino nas bodo podrobneje seznanili v aprilu, že zdaj pa je jasno, da je namen Evropske komisije varstvo potrošnikov dvigniti na višjo raven."
Nova pogodba za potrošnike bo tako priložnost, da se na novo osmisli, zakaj sploh potrebujemo varstvo potrošnikov, kaj želimo z njim doseči, kako je varstvo potrošnikov lahko mehanizem za bolj pošten konkurenčni boj ponudnikov na enotnem trgu v korist potrošnikov in kjer so ranljivi potrošniki ustrezno varovani pred nepoštenimi in zavajajočimi praksami.
Volitve so priložnost za konkretne izboljšave – potrošniki smo vsi
To pa je priložnost tudi za Slovenijo, da se v dobro vseh nas, potrošnikov, nazaj vzpostavi dobro delujoč sistem, kakršnega smo v preteklosti že imeli. Slovenija na državni ravni nima oblikovane politike varstva potrošnikov, Nacionalni program varstva potrošnikov 2012-2017 se je iztekel, potrebujemo novega.
Ključni pogoj za oblikovanje Nove pogodbe za potrošnike v Sloveniji ni sprejemanje številnih novih predpisov, ampak predvsem proaktivno delovanje in sodelovanje ministrstev, nadzornikov, regulatorjev pri vsebinskem izvajanju sprejete politike varstva potrošnikov, ki jo ureja zakonodaja in v kateri bo ustrezno mesto ponovno dobila tudi potrošniška organizacija. V svojem pozivu političnim strankam pred državnozborskimi volitvami, katerega bomo poslali v prihodnjih dneh, bomo izpostavili področja in predloge ukrepov za okrepitev in izboljšanje varstva potrošnikov.
Potrošniki se soočajo s številnimi problemi
V okviru svojega poziva političnim strankam pred volitvami na ZPS izpostavljamo konkretne probleme, s katerimi se srečujejo potrošniki in ki jasno odražajo pomanjkljivo delovanje odgovornih inštitucij:
- na področju financ (pri poslovanju z banko, zavarovalnico ali borznoposredniško hišo so potrošniki izpostavljeni slabim prodajnim praksam in pogosto neprimernim produktom, …),
- energetike (administrativne ovire na poti do samooskrbe in uporabe obnovljivih virov …),
- telekomunikacij (nepoštene prodajne prakse ponudnikov telekomunikacijskih storitev pri prodaji časovno vezanih paketov, ko ponudnik zviša ceno ali spremeni vsebino paketov, potrošnik pa ne more izstopiti iz paketa brez plačila znatnih stroškov),
- hrane (od dvojne kakovosti do uporabe antibiotikov, ki so ključni pri zdravljenju ljudi, za zdravljenje živali. V Evropi zaradi okužb z bakterijami, ki so odporne proti antibiotikom, letno umre že okoli 25.000 ljudi …).
Pozivamo politične stranke, da podprejo poziv ZPS za oblikovanje Nove pogodbe za potrošnike tudi v Sloveniji, za v razvoj in sodelovanje usmerjene potrošniške politike, zaveze za njeno uresničevanje pa vključijo v svoje programe in v novo koalicijsko pogodbo po volitvah.
Za boljši digitalni svet!
Pred spletnimi prevarami, goljufijami, cenovno diskriminacija, geoblokingom ipd., se na spletu tudi slovenski potrošnik sooča vsak dan. Nekaj pogostih problemov Digitalni trg naj postane pošten, še več jih najdete v članku na povezavi.
Sumljivo visoki popusti ali nerealno nizka cena!? Znak za alarm!
Nakupovanje po spletu ima številne prednosti, a ponuja priložnosti tudi spletnim goljufom. Ponudbe praviloma stavijo na nizke cene. Kljub temu da v realnih trgovinah niti pred zapiranjem ali popolno razprodajo ne vidimo 70-, 80- ali celo 90-odstotnih popustov, se v spletnih trgovinah tovrstnih ponudb kar tare. Pri tem navdušenemu potrošniku uide tudi tisti del samozaščite, ki je nekoč vedel, da predvsem prestižne znamke zelo redko, če sploh, tekmujejo s popusti – zagotovo pa ne tako visokimi. Rezultat: pobran denar s kartice, izdelek, ki ne pride do naslovnika ali pa namesto originalnega izdelka potrošniku pošljejo ponaredek, ki ga zasežejo med carinskim pregledom. V vseh primerih je škodo praktično nemogoče izterjati.
Čudežev ni, niti na spletu
Ne dosti boljše so prevare, povezane s trkanjem po potrošnikovih čustvih. Le kdo ne bi rad bil večno mlad, shujšal tako rekoč čez noč, tudi v najbolj mrzli zimi ohranjal svoje zdravje ali pa varčeval z elektriko oziroma gorivom? A pod visokoletečim opisom čudodelstev, ki jih zmorejo, se znajde ta ali oni citat `znanstvenikov´, `zdravnikov´, `strojnih inženirjev´, `električarjev´ in podobnih poklicev, so fotografije ljudi iz spletnih baz fotografij. Podobno velja za izjave `kupcev´, ki so seveda nadvse zadovoljni, da so se končno rešili vseh tegob tega sveta.
Iz Slovenije? Tu ne morete nakupovati?
Pri nakupovanju na daljavo ni vedno problem le varnost! V spletnih trgovinah smo pogosto priča neosnovani diskriminaciji kupcev glede na njihov izvor, oziroma, bolj natančno rečeno, glede na to, od kod dostopajo do trgovine. Najbrž si je težko predstavljati, da bi vam trgovec med obiskom v tuji državi odrekel prodajo določenega izdelka samo zato, ker ste iz Slovenije. Še bolj debelo bi ga pogledali, če bi bila cena za vas, kot Slovenca ali Slovenko, povsem drugačna kot za kupce pred vami. T.i. geoblocking (geografsko pogojeno blokiranje) je, vsaj EU vsaj na papirju, doživel svoj bridki konec.
Po potrditvi v Evropskem parlamentu pa kljub vsemu ne moremo biti povsem zadovoljni. Iz uredbe so namreč izvzeti nakupi digitalne vsebine, kot so glasba, filmi, televizijske oddaje, elektronske knjige in podobno, sem sodijo tudi plačljive storitve pretočne glasbe ali videa. Slovenci bomo tako še naprej omejeni pri izbiri ponudnika tovrstnih storitev, kar vsekakor ni najboljši razlog za veselje,
izpostavlja Boštjan Okorn iz Zveze potrošnikov Slovenije.
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.