Sporočilo za javnost: Študentje s celiakijo izbire skorajda nimajo

11. oktober 2017

Kakovost živil
Sporočilo za javnost: Študentje s celiakijo izbire skorajda nimajo

Primerjalno ocenjevanje ponudbe in označevanja brezglutenskih menijev na študentske bone.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

V tokratnem primerjalnem ocenjevanju so strokovnjaki MIPORja v treh slovenskih mestih, kjer je veliko študentske populacije, obiskali devet gostinskih obratov, ki ponujajo študentska kosila na bone. Preverili in ocenili so, na kakšen način imajo na prodajnih mestih označen gluten in druge alergene, ali je osebje poučeno o glutenu in ali poskrbi, da ne pride do navzkrižne kontaminacije z alergenom. Že majhna napaka lahko namreč povzroči, da bolnik zaužije toliko glutena, ki lahko povzroči hudo reakcijo in okvaro tankega črevesja.

PotrošnikovZOOM: preberite članek v celoti in preverite rezultate ocenjevanja

Celiakija je kronična sistemska avtoimuna bolezen, ki najpogosteje prizadene tanko črevo in je posledica preobčutljivosti na gluten. Je v zadnjem času ena pogostejših bolezni prebavnega trakta tako pri otrocih kot pri odraslih. Z njo se sooča približno 1 % prebivalstva. Zdravila za to bolezen ni, zato se morajo bolniki držati stroge diete brez glutena.

Primerjalno ocenjevanje ponudbe in označevanja brezglutenskih menijev na študentske bone je bilo izvedeno v sklopu primerjalnih ocenjevanj, ki jih Mednarodni inštitut za potrošniške raziskave (MIPOR) izvaja v okviru koncesije RS za opravljanje javne službe izvajanja primerjalnih ocenjevanj blaga in storitev. Vse informacije in ugotovitve primerjalnih ocenjevanj so brezplačno dostopne na spletni strani www.potrošnikovZOOM.si. Medije naprošamo, da ob komuniciranju rezultatov primerjalnega ocenjevanja navedejo sofinancerja tj. Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo.

"V vseh devetih gostinskih obratih so nam ponudili brezglutenski obrok, četudi na jedilniku ni bil posebej naveden. Velja pa poudariti, da vsi obiskani gostinski obrati pripravljajo brezglutenske jedi v isti kuhinji kot druge jedi, zato ne morejo zagotoviti, da pri njihovi pripravi ni prišlo do navzkrižne kontaminacije. Večinoma so nas na to tudi opozorili," je poudarila Nika Kremić 

"Le en gostinski obrat je bil ocenjen zelo dobro, vsi ostali pa slabše, kar dva sta zaradi pomanjkljivih informacij na prodajnem mestu dobila skupno oceno pomanjkljivo", je še dodala Nika Kremić 

V dveh obratih seznam le na zahtevo, znanje osebja pogosto pomanjkljivo

Skladno z zakonodajo, imajo potrošniki, ki so alergični ali preobčutljivi na neko snov, pravico do podrobnih informacij o prisotnosti teh snovi v živilih, saj je lahko v nasprotnem primeru ogroženo njihovo zdravje. V skladu z Uredbo (EU) št. 1169/2011 in Uredbo o izvajanju te uredbe št. 6/2014 morajo biti v obratih javne prehrane (tudi v gostinskih obratih) alergeni označeni na dobro vidnem mestu, zlahka vidni in jasno čitljivi, navedeni na vsaj enem od mest, kjer je predstavljena ponudba (npr. jedilni list, pano, zaslon …).

Pri oceni prodajnega mesta smo se najprej osredotočili na mesto navedbe alergenov na prodajnem mestu v gostinskem obratu. Večina obiskanih gostinskih obratov je imela seznam alergenov naveden na začetku glavnega menija. Pri posameznih jedeh so bili alergeni v njih označeni s številkami, črkami ali opisno.

V dveh obratih pa so dobili seznam šele na zahtevo, ker je seveda neustrezno. Kljub temu, da je večina obratov imela seznam alergenov na glavnem meniju, pa so jih pogosto pozabili označiti še pri dnevni ponudbi jedi in ponudbi za študente. Prav tako so nekateri pozabili označiti alergene v pijačah. "Pri jedeh, ki vsebujejo žita, v nobenem od obiskanih obratov ni bilo navedeno, za katero vrsto žita gre (npr. za pšenico, rž, ječmen …). Večinoma je bilo označeno le, da jed vsebuje gluten.

Tudi pri jedeh, ki vsebujejo oreške, ni bilo navedeno, kateri orešček jed vsebuje. Ni namreč nujno, da je potrošnik alergičen na vse vrste oreščkov," je še izpostavila Nika Kremić in dodala: "Poleg pisnih informacij o alergenih v gostinskih obratih sta nas zanimala tudi znanje zaposlenega osebja in način dela oz. preprečevanje navzkrižne kontaminacije z glutenom.

Zaposleno osebje je bilo pogosto dobro seznanjeno z brezglutensko ponudbo, saj so vedeli, kaj smejo ponuditi. Povedali so nam tudi, kako jed pripravijo in nas opozorili na možnost navzkrižne kontaminacije z alergenom v kuhinji."

Naš nasvet

Čeprav so nam v vseh pregledanih gostinskih obratih za študentske bone ponudili brezglutenske jedi in so, z izjemo dveh obratov, alergeni označeni vsaj na glavnem meniju, pa študentom s celiakijo kljub temu svetujemo, naj v gostinskih obratih raje ne uživajo hrane. Brezglutenske jedi namreč povsod pripravljajo v isti kuhinji in osebje pogosto ni dovolj seznanjeno, kako resna bolezen je celiakija. To še poveča možnost navzkrižne kontaminacije jedi in s tem tveganje za študenta s celiakijo.

mgrt

Javno službo izvajanja primerjalnega ocenjevanja blaga in storitev sofinancira Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju