Pritrjeni pokrovčki na plastenkah: dobra ideja, premalo domišljena izvedba

18. november 2024

Odpadki in embalaža
Pritrjeni pokrovčki na plastenkah: dobra ideja, premalo domišljena izvedba

Potem ko je bilo z namenom zmanjšanja količine drobnih plastičnih odpadkov predpisano, da morajo biti pokrovčki na embalaži za pijače pritrjeni, se je hitro izkazalo, da ta, z vidika trajnosti sicer dobra ideja, zaradi slabe izvedbe ni doživela toplega sprejema pri potrošnikih.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Pritožbe prihajajo z vseh strani, največ težav pri uporabi embalaže s pritrjenimi pokrovčki pa imajo otroci, starejši in osebe s fizičnimi omejitvami.

Namen direktive je zmanjšati vpliv plastike za enkratno uporabo na okolje

Evropska unija je z Direktivo 2019/904/EU, znano kot Direktiva o zmanjšanju vpliva nekaterih plastičnih izdelkov na okolje (EU Single-Use Plastics Directive), sprejela ukrepe za zmanjšanje vpliva plastičnih izdelkov za enkratno uporabo na okolje.

Med drugim je ta direktiva določila, da morajo po pretečenem petletnem prehodnem obdobju od 1. julija 2024 pokrovčki na embalaži za pijače s prostornino do treh litrov ostati pritrjeni na embalažo skozi celotno obdobje uporabe. To naj bi zmanjšalo količino odpadkov, saj so pokrovčki med najpogostejšimi odpadki na plažah.

Nemška študija ponuja priporočila za izboljšave

Ker so neodvisne študije o tem vprašanju redke, je potrošniški svet pri nemški standardizacijski organizaciji DIN izvedel podrobnejšo raziskavo o izkušnjah potrošnikov s pritrjenimi pokrovčki ter skupaj s strokovnjaki za embalažo oblikoval priporočila za izboljšanje oblikovanja in spremembo standarda.

V kvalitativni študiji so sodelovali:

  • otroci, stari med šest in devet let,
  • potrošniki brez posebnih omejitev,
  • potrošniki z omejitvami (npr. revmatoidni artritis),
  • starejši potrošniki (70+ let),
  • potrošniki z motnjami vida (npr. astigmatizem).

Raziskava je zajela različne vrste pritrjenih pokrovčkov, kot so Snap Cap, Clip Aside/Hinge Cap, Twist Cap, Sport Cap, Lasso Cap in Heli Cap. Čeprav ima vsak sistem svoje prednosti in slabosti, nobeden od njih ni popolnoma zadovoljil vseh skupin potrošnikov.

Študija je pokazala, da so imeli največje težave otroci ter starejši in fizično omejeni potrošniki. V študiji navajajo močno oteženo odpiranje, razlitje vsebine in celo poškodbe ali popolno nezmožnost odpiranja embalaže.

Ključne ugotovitve študije:

Uporabnost: Razmerje med stabilnostjo embalaže, obliko in položajem pokrovčka ter potrebno silo za odpiranje je bistvenega pomena za uporabnost.

Težave: Med pogostimi težavami so bili povečan napor pri odpiranju, razlitja in nezadovoljstvo zaradi ergonomskih težav.

Prilagoditve: Študija izpostavlja potrebo po boljšem oblikovanju pritrjenih pokrovčkov, ki bi bili uporabni za širšo skupino potrošnikov.

ZPS: poleg tega, da je rešitev trajnostna, bi morala biti tudi uporabna

"Pritrjevanje pokrovčkov na plastenke ima dolgoročno vsekakor pozitiven učinek na zmanjšanje smetenja z majhnimi plastičnimi odpadki. A pri tem so tako Evropska komisija in pripravljavci standarda, kot tudi industrija očitno pozabili na uporabnost," poudarja Boštjan Okorn iz Zveze potrošnikov Slovenije, ki je med drugim tudi predsednik skupine za trajnost pri evropski organizaciji ANEC, ki skrbi za zastopanje potrošnikov v standardizaciji.

"Zato se bomo pri prihodnjih spremembah standarda zavzeli za uporabniku bolj prijazno rešitev, ki pa ne bi zmanjšala učinkovitosti ukrepa. Kot primer lahko navedemo odpiranje aluminijastih pločevink, pri katerih je industrija že pred leti sama prišla do rešitve, ki ni moteča za potrošnike, hkrati pa je zelo praktična. Prepričani smo, da bi z ustrezno rešitvijo za zamaške na plastenkah bistveno zmanjšali težave, s katerimi se potrošniki soočajo danes."

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju