Pritožba potrošniških organizacij: kaj se skriva za dimno zaveso podjetja Meta?

29. februar 2024

Osebni podatki in zasebnost Internet in platforme
Pritožba potrošniških organizacij: kaj se skriva za dimno zaveso podjetja Meta?

Zveza potrošnikov Slovenije in potrošniške organizacije iz še sedmih drugih evropskih držav smo v sodelovanju s krovno potrošniško organizacijo BEUC včeraj pri pristojnih organih za varstvo osebnih podatkov vložile pritožbo zoper Metino obsežno, nezakonito obdelavo osebnih podatkov, ki se skriva za ponujeno nepošteno izbiro »plačaj ali privoli« na družbenih omrežjih Facebook in Instagram.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Meta namreč uvaja spremembe svojih storitev v EU in od uporabnikov Facebooka in Instagrama zahteva, da bodisi privolijo v obdelavo svojih osebnih podatkov za oglaševalske namene bodisi plačajo, da se jim oglasi ne prikazujejo.

Kaj je potrebno vedeti o naši pritožbi?

  1. Obsežno zbiranje osebnih podatkov tehnološkega velikana Meta je v nasprotju z načeli Splošne uredbe o varstvu podatkov (GDPR) glede zakonitosti, pravičnosti, najmanjšega obsega podatkov in omejitve namena.
  2. Izbira "plačaj ali privoli," ki jo je Meta vsilila potrošnikom, je dimna zavesa, ki naj bi prikrila pravo problematiko nezakonite obdelave podatkov.
  3. Ta pritožba sledi pritožbi, ki jo je Evropska potrošniška organizacija BEUC novembra 2023 vložila pri organih, pristojnih za varstvo potrošnikov, in v kateri so obravnavane nepoštene, zavajajoče in agresivne tržne prakse, s katerimi je Meta potrošnikom vsilila lažno izbiro.

Osem potrošniških organizacij, članic BEUC, je zato včeraj proti Meti vložilo pritožbe pri svojih nacionalnih organih za varstvo osebnih podatkov, ker tehnološki velikan ne spoštuje načel poštene obdelave, najmanjšega obsega podatkov in omejitve namena, ki jih določa GDPR.

Poleg tega Meta nima veljavne pravne podlage, ki bi upravičila množično zbiranje podatkov uporabnikov Facebooka in Instagrama, saj izbira, ki jo ponuja svojim uporabnikom, ne omogoča njihove prostovoljne in zavestne privolitve.

S svojimi nezakonitimi praksami Meta vzpostavlja oglaševalski sistem, ki temelji na nadzoru, sledi potrošnikom na spletu in o njih zbira ogromne količine osebnih podatkov z namenom usmerjenega prikazovanja oglasov. To je tudi glavni način, na katerega Meta ustvarja svoj dobiček.

Ursula Pachl, namestnica generalnega direktorja Evropske potrošniške organizacije (BEUC), je povedala: "Meta je vedno znova poskušala upravičiti obsežen komercialen nadzor, pod katerega postavlja svoje uporabnike. Njena nepoštena izbira 'plačaj ali privoli' je najnovejše prizadevanje podjetja, da legalizira svoj poslovni model. Toda Metina ponudba potrošnikom je samo dimna zavesa, s katero poskušajo prikriti, da gre pri ponujeni izbiri v bistvu prav tako za zbiranje vseh vrst občutljivih informacij o življenjih ljudi, ki jih Meta nato vnovči s svojim invazivnim oglaševalskim modelom. Poslovni modeli, ki temeljijo na nadzoru osebnih podatkov, so na več točkah neskladni z GDPR in čas je, da organi, pristojni za varstvo osebnih podatkov, ustavijo nepošteno obdelavo podatkov s strani družbe Meta in njeno kršenje temeljnih pravic uporabnikov."

Kaj je ozadje modela "plačaj ali privoli?

Različne sodne odločbe in odločitve organov, pristojnih za varstvo podatkov, so Meto prisilile k spremembi pravne podlage za zbiranje in obdelavo podatkov uporabnikov. Zadnji poskus družbe Meta je, da pridobi soglasje svojih uporabnikov za zbiranje in obdelavo podatkov, ki jih izvaja.

Moški sedi za računalnikom, na katerem je odprta vstopna stran Facebooka

Kot je povedala Petra Lovišček, vodja pravne pisarne na Zvezi potrošnikov Slovenije, je Meta že novembra lani uporabnikom Facebooka in Instagrama začela ponujati nepošteno in zavajajočo izbiro, da bodisi plačajo za uporabo storitve, ki naj bi bila brez oglasov, bodisi privolijo v popoln komercialni nadzor podjetja z oglasi. Evropska potrošniška organizacija in 19 njenih članic so že lani vložile pritožbo pri organih, pristojnih za varstvo potrošnikov, da bi obsodili zavajajoče in agresivne prakse podjetja. Današnje pritožbe pa temeljijo na Splošni uredbi za varstvo podatkov (GDPR) in zakonih o varstvu osebnih podatkov.

Povzetek naše pritožbe (PDF)

Članice BEUC, ki sodelujemo v akciji

  • CECU (Španija)
  • Consumentenbond (Nizozemska) bo poslal pismo nizozemskemu organu za varstvo podatkov.
  • dTest (Češka)
  • EKPIZO (Grčija)
  • Forbrukerrådet (Norveška)
  • Forbrugerrådet Tænk (Danska)
  • Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad (Slovaška)
  • UFC-Que Choisir (Francija)
  • Zveza Potrošnikov Slovenije – ZPS (Slovenija)

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju