Primerjalno ocenjevanje označevanja alergenov v restavracijah s hitro hrano
6. avgust 2020
Osebju glede informacij o alergenih ne moremo vedno zaupati.
Dodaj vsebino med priljubljene
Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija
V tokratnem primerjalnem ocenjevanju so strokovnjaki MIPORja obiskali deset restavracij s hitro hrano v petih slovenskih mestih. Zanimalo nas je, ali je označevanje alergenov na prodajnem mestu ustrezno in potrošniku prijazno ter kako dobro je z informacijami o alergenih v lastni ponudbi seznanjeno osebje restavracije. Informacije morajo biti skladno z zakonodajo čitljive, na dobro vidnem mestu in na vsaj enem od mest, kjer je ponudba jedi predstavljena. A v praksi se to ne izvaja.
Potrošnikov Zoom: rezultati ocenjevanja označevanja alergenov v restavracijah s hitro prehrano
Le dva gostinska obrata sta bila ocenjena dobro, vsi ostali pa slabše, kar štirje so zaradi pomanjkljivih informacij na prodajnem mestu dobili skupno oceno pomanjkljivo in dva s skupno oceno nezadovoljivo. Dostop do seznama alergenov ni preprost (visi na slabo vidnem mestu, visi na preveč oddaljenem mestu ali pre(visoko), potrebno je prosti prodajalca, da vam ga izroči oziroma so težko berljivi (premajhna velikost črk), seznam je nepopoln ali pa seznama celo ni.
Ocene torej niso obetavne, zato za potrošnike z alergijo na hrano, ki potrebujejo točne informacije o prisotnosti alergenov v živilih, prehranjevanje izven doma predstavlja velik izziv.
Ocene kažejo, da je približno en odstotek prebivalstva v Evropi alergičen ali pa ima preobčutljivost (intoleranca) na sestavine hrane. Glede na podatke Nacionalnega inštituta za javno zdravje pa skoraj četrtina zaznava alergijo ali preobčutljivost pri uživanju določene hrane.
"Učinkovitega zdravila za alergijo ali preobčutljivost na hrano ni, bolnikom preostane le, da se alergenom (hrani, na katero so alergični) popolnoma izogibajo. Sliši se enostavno, a žal ni tako. Držati se morajo stroge diete, ki predvsem pri otrocih lahko privede do podhranjenosti," izpostavlja Nika Kremić in opozarja, da prisotnost alergije na hrano pomembno vpliva na kvaliteto življenja, predvsem na družinske aktivnosti in socialno življenje ne le bolnika, ampak vse družine.
V dveh restavracijah brez informacije o alergenih
V restavracijo smo se odpravili kot običajni potrošniki. "Pri ocenjevanju smo upoštevali dejstvo, da je potrošnikova pravica, da svoje zdravstveno stanje (alergijo, preobčutljivost) ali način prehrane (izogibanje oziroma ne uživanje določenega živila) obdrži zase. To mu je zagotovljeno le takrat, ko so alergeni označeni na mestu, kjer je navedena ponudba, bodisi na meniju na mizi ali tabli," je pojasnila Nika Kremić.
Kot še sprejemljivo smo ocenili tudi navajanje alergenov na posebnem mestu, ločeno od menija. Vse ostale načine smo kaznovali z nižjo oceno: Ko je seznam z označbo alergenov poleg prodajnega pulta, a je zelo težko berljiv, zato jim ga je prodajalka morala dati v roke, navedba alergenov precej visoko na tabli s ponudbo, seznam na steni, ki je obrnjena stran od prodajnega pulta in jo potrošnik brez napotila zelo težko najde, za seznam alergenov je potrebno prositi osebje ali pa da seznama alergenov sploh ni na voljo.
V treh primerih predstavitev ni bila le neprijazna potrošnikom, ampak neskladna z uredbo, zato sm9 na kršitve opozorili Upravo za vrano hrano veterinarstvo in varstvo rastlin.
Osebju glede informacij o alergenih ne moremo vedno zaupati
Poleg pisnih informacij o alergenih smo preverjali tudi seznanjenost zaposlenega osebja o prisotnih alergenih v ponudbi.
"Razlike med restavracijami so očitne. Le osebje restavracij Hood burger in Stara fabrka lahko pohvalimo, da so dobro seznanjeni s svojo ponudbo, saj so nam suvereno in pravilno svetovali, katera jed ne vsebuje jajc, drugi nam ali niso želeli svetovati in so nas napotili, da preverimo seznam alergenov, ali niso bili prepričani svoje znanje oziroma niso dovolj dobro poznali svoje ponudbe, v 7 burger pa so nam celo napačno svetovali," je predstavila rezultate Nika Kremić.
Naš nasvet:
- Če imate alergijo na hrano, obiskujete le restavracije, ki imajo v ponudbi označene alergene.
- Ne zaupajte zgolj priporočilom osebja. Vedno zahtevajte pisno informacijo o alergenih.
Rezultati so v celoti prosto dostopni na www.potrošnikovZOOM.si Primerjalno ocenjevanje označevanja alergenov v restavracijah s hitro hrano je bilo izvedeno v sklopu primerjalnih ocenjevanj, ki jih Mednarodni institut za potrošniške raziskave (MIPOR) izvaja v okviru koncesije RS za opravljanje javne službe izvajanja primerjalnih ocenjevanj blaga in storitev. Vse informacije in ugotovitve primerjalnih ocenjevanj so brezplačno dostopne na spletni strani www.potrošnikovZOOM.si. Medije naprošamo, da ob komuniciranju rezultatov primerjalnega ocenjevanja navedejo sofinancerja, tj. Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo. |
Sveže e-novice ZPS, vsak petek
Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.
Politika varovanja osebnih podatkov
Sorodne objave
Nazaj na seznam objavPostanite član Zveze potrošnikov Slovenije
ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.
Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:
- Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
- Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
- Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
- Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike
Že od 69,60 € / na leto
Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.