Predlog Zakona o debirokratizaciji znižuje raven varstva pravic potrošnikov

16. marec 2021

Zakonodaja in postopki Osebni podatki in zasebnost Trgovine in nakupovanje
Predlog Zakona o debirokratizaciji znižuje raven varstva pravic potrošnikov

Na Zvezi potrošnikov Slovenije smo Vladi Republike Slovenije danes poslali pripombe na nekatera od določil predloga Zakona o debirokratizaciji, saj menimo, da so v nasprotju z Zakonom o varstvu potrošnikov in da znižujejo doseženo raven varstva potrošnikov. Kot sporni ocenjujemo določili o neobveznih računih v primeru negotovinskega poslovanja ter o vročanju dokumentov v postopku prijave prebivališča na elektronski naslov posameznika, ki ni varen elektronski predal.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Neobvezno izdajanje računov je za potrošnike škodljivo

Predlog Zakona o debirokratizaciji spreminja določila veljavnega Zakona o davčnem potrjevanju računov.

Po 21. členu predloga zakona se za gotovinsko plačilo ne šteje več plačilo s plačilno in kreditno kartico, čekom in drugimi podobnimi načini plačila.

22. člen predloga zakona pa določa, da v primeru negotovinskega plačila zavezanec izda račun kupcu le na njegovo zahtevo.

Število tovrstnih plačil je v današnji dobi negotovinskega in spletnega nakupovanja seveda močno naraslo, že zdaj pa so pri negotovinskem poslovanju pogoste tudi zlorabe pravic potrošnikov.
Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot) v 35. členu določa, da je podjetje dolžno za prodano blago oziroma opravljeno storitev potrošniku izdati račun. V skladu z ZVPot mora namreč podjetje omogočiti potrošniku, da preveri pravilnost zaračunanega zneska glede na kakovost in količino kupljenega blaga oziroma opravljene storitve.

Račun potrošniku omogoča:

  • da takoj preveri, ali mu je prodajalec zaračunal pravilen znesek,
  • da kasneje po potrebi dokazuje kdaj in kje je kupil določen proizvod,
  • da kasneje po potrebi dokazuje ali so bile zanj opravljene storitve.

Zato ima račun veliko dokazno vrednost. Potrošnik ne more preveriti pravilnosti zaračunanega zneska glede na kakovost in količino kupljenega blaga oziroma opravljene storitve le s pregledom bančnega izpiska. Iz izpiska sta namreč razvidna le skupni plačani znesek in prejemnik plačila, kar pa za potrošnika nikakor ne predstavlja relevantnih oziroma zadostnih informacij o transakciji.

Neobvezna izdaja računa bo v naslednjem koraku vodila tudi k zaračunavanju izdajanja računov, kar je nesprejemljivo.

Po našem prepričanju predlagana ukinitev obveznosti izdajanja računov pri negotovinskem poslovanju tudi ne poenostavlja poslovanja trgovcev. Izdaja računa je pomembna tudi za izvajanje davčnih predpisov, na primer plačilo davka na dodano vrednost. Skladno s tem mora vsako podjetje poskrbeti za davčno potrjevanje računov, kar pomeni, da izdaja računa potrošniku dejansko ne more pomeniti nobenega dodatnega dela oziroma bremena za podjetje.

Sporne predlagane spremembe Zakona o prijavi prebivališča

Kot ocenjujemo pri Zvezi potrošnikov Slovenije, vročanje na elektronski naslov posameznika, ki ni varen elektronski predal, ter SMS sporočila na mobilno številko nikakor niso primerni načini za vročanje uradnih pošiljk.

Tovrstno vročanje predstavlja resno tveganje za posameznika z vidika pravne varnosti ter varstva osebnih podatkov.

Ranljivim skupinam državljanov (ljudje, ki so starejši, z nižjo izobrazbo ali nizkimi dohodki) bi predlagane spremembe uradnih postopkov ogrozile enakopravno participacijo v družbi.

Obstoječa zakonodaja jasno in temeljito ureja vsa vprašanja in postopke glede vročanja ter ob tem upošteva številne varnostne vidike, ki jih predlog Zakona o debirokratizaciji ne upošteva.

Tveganje, ki jih prinaša izbira načina vročanja na navaden elektronski naslov, nikakor ne sme biti na ramenih posameznikov, saj so posledice tega, da se posameznik morebiti ni seznanil z dokumentom, ki se kljub temu šteje za vročenega, lahko izjemno velike.

V zvezi s spremembami pri vročanju in zbiranju elektronskih naslovov ter (mobilnih) telefonskih številk je obširne in utemeljene pripombe Vladi podala že Informacijska pooblaščenka v svojem mnenju z dne 23. 2. 2021.

S tem mnenjem se na Zvezi potrošnikov Slovenije v celoti strinjamo in se mu pridružujemo.

Preberite celotno besedilo poziva Vladi RS (PDF) >

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju