Kozmetični popravki politike "Plačaj ali privoli" na družbenih omrežjih Meta

23. januar 2025

Osebni podatki in zasebnost
Kozmetični popravki politike "Plačaj ali privoli" na družbenih omrežjih Meta

Potrošniške organizacije so pokazale rdeči karton najnovejši politiki Mete o plačilu ali soglasju na družbenih omrežjih Meta (Facebook in Instagram)

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

Evropska potrošniška organizacija (BEUC) je pristojnim organom EU poslala pismo, v katerem izraža zaskrbljenost, da bi lahko najnovejša politika Mete o plačilu ali soglasju v EU kršila zakonodajo o zaščiti potrošnikov in podatkov ter tudi Akt o digitalnih trgih. (Meta je bila določena za t. i. vratarja v skladu z Aktom o digitalnih trgih in mora spoštovati njegove predpise od marca 2024.)

Konec leta 2024 je Meta uvedla drugo različico svoje politike plačevanja ali soglasja, potem ko je prejšnja, ki je bila predstavljena lani, močno odmevala med potrošniškimi in drugimi civilnodružbenimi skupinami ter sprožila odprtje preiskav s strani evropskih organov.

Novembra 2023 je prvotna različica Metinega mehanizma plačevanja ali soglasja od uporabnikov Facebooka in Instagrama zahtevala, da bodisi soglašajo z obdelavo svojih osebnih podatkov za potrebe oglaševanja s strani podjetja bodisi plačajo pristojbino, da jim ne bodo prikazani oglasi, ki temeljijo na njihovih osebnih podatkih.

Nova različica politike plačevanja ali soglasja ne rešuje temeljnih težav, ki so jih potrošniške organizacije izpostavile pri prvotni različici.

Agustín Reyna, generalni direktor Evropske potrošniške organizacije (BEUC), je dejal:

»Evropski potrošniki ne bi smeli biti zavedeni s kozmetičnimi spremembami, ki jih Meta uvaja v svojo eno leto staro politiko plačevanja ali soglasja. Po našem mnenju tehnološki velikan ne rešuje temeljnega problema, da uporabnikom Facebooka in Instagrama ni ponujena poštena izbira, ter neprepričljivo trdi, da izpolnjuje evropsko zakonodajo, medtem ko uporabnike še vedno usmerja k svojemu sistemu oglaševanja na podlagi njihovega vedenja. Pomembno je, da nadzorni organi za zaščito potrošnikov in pristojni organi za varstvo osebnih podatkov ter Evropska komisija hitro preučijo najnovejšo politiko Mete in po potrebi sprejmejo takojšnje in učinkovite ukrepe za zaščito potrošnikov.«

BEUC in njene članice, med njimi tudi Zveza potrošnikov Slovenije, menijo, da najnovejša politika Mete o plačilu ali soglasju krši evropsko zakonodajo v več pogledih, vključno:

  • z uporabo zavajajočih praks, nejasnih pogojev in zmedene zasnove vmesnika za usmerjanje uporabnikov v prednostno izbiro;
  • s tem, ko uporabnikom ne dajo možnosti, da prosto soglašajo z obdelavo svojih podatkov, medtem ko tehnološki velikan ne zmanjšuje količine podatkov, ki jih zbira od uporabnikov;
  • z znižanjem kakovosti storitve za uporabnike, ki ne soglašajo z uporabo svojih osebnih podatkov.

Ozadje

  • Oktober 2023: Meta napove uvedbo svoje prve politike plačevanja ali soglasja v EU.
  • November 2023: BEUC in 19 njenih članic vložijo pritožbe pri organih za zaščito potrošnikov zaradi domnevnih nepravičnih poslovnih praks Mete.
  • Februar 2024: BEUC in osem njenih članic vložijo pritožbe pri organih za zaščito podatkov, ker menijo, da soglasje, ki ga Meta pridobiva od svojih uporabnikov, verjetno ni zakonito.
  • Julij 2024: Evropska komisija ugotovi, da politika plačevanja ali soglasja Mete ne izpolnjuje zahtev Akta o digitalnih trgih, organi za zaščito potrošnikov pa odredijo Meti, da spremeni svojo politiko plačevanja ali soglasja in jo uskladi z zakonodajo o zaščiti potrošnikov.
  • November 2024: Meta uvede drugo različico politike plačevanja ali soglasja.
  • Januar 2025: BEUC opozori nadzorne organe, naj hitro in odvračilno ukrepajo proti Meti.

BEUC, usklajena akcija »Meta – tvoja izbira, tvoja izguba« je bila sprožena novembra 2023, v sodelovanju z Асоциация Активни потребители (Bolgarija), dTest (Češka), Forbrugerrådet Tænk (Danska), UFC-Que Choisir (Francija), EKPIZO & KEPKA (Grčija), Adiconsum (Italija), Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija (Latvija), Vartotojų aljansas (Litvanija), Consumentenbond (Nizozemska), Forbrukerrådet (Norveška), Federacja Konsumentów & Fundacja Konsumentów (Poljska), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad (Slovaška), ZPS (Slovenija), Asufin & CECU (Španija), Sveriges Konsumenter (Švedska), Union Luxembourgeoise des Consommateurs (Luksemburg).

BEUC, usklajena akcija »Meta: kaj se skriva za dimno zaveso?«, ki je bila sprožena februarja 2024 v sodelovanju z dTest (Češka), Forbrugerrådet Tænk (Danska), EKPIZO (Grčija), UFC-Que Choisir (Francija), Forbrukerrådet (Norveška), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad (Slovaška), Zveza Potrošnikov Slovenije – ZPS (Slovenija) in CECU (Španija). Consumentenbond (Nizozemska) je poslal pismo nizozemski agenciji za varstvo podatkov.

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju