Evropske volitve: Za vse nas gre, za Evropo po naši meri!

9. maj 2019

Zakonodaja in postopki
Evropske volitve: Za vse nas gre, za Evropo po naši meri!

Čakajo nas volitve, ki jih mnogi ocenjujejo za prelomne. Opredelile bodo prihodnjo usmeritev Evropske unije, zato je pomembno, da bodo izvoljeni poslanci znali in zmogli suvereno zastopati interese slovenskih državljanov.

Dodaj vsebino med priljubljene

Za dodajanje vsebine med priljubljene potrebujete uporabniški profil. Brezplačna registracija

V preteklih desetletjih je bila EU močna gonilna sila za vzpostavitev robustnih in smelih predpisov varstva potrošnikov, ki posegajo na številna področja našega življenja (od pravic letalskih potnikov, pa telefoniranja in brskanja po spletu v tujini, do spletnega nakupovanja, pravil glede označevanja živil, varnosti igrač in vsebnosti kemikalij v izdelkih...). Sprejeli smo jih kot samoumevne in veliko vprašanje je, ali bi jih imeli, če bi jih določali zgolj slovenski politiki.

Ker je EU očitno na razpotju in preverja izbire za prihodnost, evropske potrošniške organizacije menimo, da morajo v razpravah o naši skupni prihodnosti v EU pomembno mesto dobiti tudi potrošniške teme. Verjamemo, da bi se zaupanje v EU bistveno okrepilo, če bi jo gradili kot šampiona varovanja potrošnikov.

Potrošniške organizacije, združene v Evropski potrošniški organizaciji BEUC, izpostavljamo pet ključnih področij, ki si zaslužijo podporo in angažiranje bodočih evropskih poslancev in poslank, potrošniške organizacije  pa se zavezujemo k sodelovanju in tvornemu iskanju potrošnikom prijaznih rešitev. "Potrebujemo evropske poslance, ki razumejo in so pripravljeni zastopati interese vseh nas," poudarja Breda Kutin, predsednica ZPS.

Na ZPS smo kandidate za evropske poslance pozvali, da jim sporočijo svojemnenje o prioritetah, ki so jih v imenu potrošnikov izpostavile evropske potrošniške organizacije, in o tem, kako bodo ukrepali za njihovo udejanjanje, če bodo izvoljeni  v Evropski parlament:

1. Umetna inteligenca mora pomagati, ne škodovati potrošnikom

Množična uporaba avtomatiziranih odločitev na podlagi algoritmov v komercialne namene spreminja  potrošniške trge in družbo kot celoto. Na trg prihajajo novi izdelki in storitve, a potrebujemo zakonodajo, ki bo potrošnikom zagotovila, da se lahko izognejo tveganjem, kot so diskriminacija, izguba zasebnosti in avtonomnosti ter pomanjkanje preglednosti.

2. Potrošnikom namenjeni izdelki bi morali trajati dlje

Tiskalniki ali pametni telefoni, ki jih kmalu po izteku garancije ni mogoče popraviti, električni izdelki, ki se prehitro pokvarijo,  na trgu ni več rezervnih delov... Potrošniki smo soočeni s posledicami ’prezgodnjega zastaranja’ izdelkov, ki močno obremenjujejo okolje, ne le naš žep.         
Evropska komisija je leta 2015 sprejela akcijski načrt za krožno gospodarstvo, ki naj bi zagotovilo trajnejše in lažje popravljive izdelke, a učinkovitih ukrepov še ni. 

3. Označbe na živilih bi morale olajšati zdravo izbiro

Vsak drugi odrasli in vsak tretji otrok v Evropi je pretežak ali predebel. A izbira (bolj) zdravih živil ni preprosta. Od decembra 2016 mora biti na embalaži prehranskih izdelkov in brezalkoholnih pijač navedena njihova prehranska vrednost.                                                        

A mnogim potrošnikom številke niso najbolj razumljive. Prav bi jim prišlo na primer barvno kodiranje v obliki prehranskega  semaforja, ki  ga v Sloveniji ZPS promovira že  več kot desetletje. Pri tem nas podpira Ministrstvo za zdravje, pozna in želi si ga tudi dobra polovica potrošnikov, ki so sodelovali v anketi za EU volitve. V državah članicah se uporabljajo različne sheme, kar med potrošnike vnaša zmedo, ki jo izkoriščajo ponudniki. 

4. Zdravila morajo biti tudi cenovno dostopna in varna

Visoke cene in pomanjkanje zdravil ovirata evropskim potrošnikom dostop do potrebnega  zdravljenja. Cene novih zdravil za zdravljenje hudih bolezni so tako visoke, da vlade silijo v sprejemanje težkih odločitev o tem, katera bodo predmet povračil in katera nova učinkovita zdravila zato morda ne bodo dostopna pacientom. Hkrati so številna nova zdravila odobrena na podlagi  manj trdnih kliničnih podatkov, kar potrošnike izpostavlja potencialno višjim tveganjem.

5. Potrošniki ne smejo biti izpostavljeni škodljivim kemikalijam

Število kroničnih in hudih bolezni v EU narašča. Kemikalije naj bi imele pri tem pomembno vlogo. Kljub temu, da ima Evropska unija smel načrt ravnanja s kemikalijami, je številne kemikalije mogoče zaslediti v izdelkih splošne rabe. Zakonodaja, ki preprečuje prisotnost strupenih snovi v izdelkih, je razpršena, nesistematična in nedosledna, pa tudi nadzor je pomanjkljiv. To dokazujejo tudi potrošniška testiranja, ki pogosto  odkrivajo skrb vzbujajoče kemikalije v izdelkih, s katerimi so potrošniki redno in dolgoročno v tesnem stiku (oblačila, čevlji, igrače, izdelki za nego otrok, kozmetika, higienski izdelki in številni drugi).     

  • Dopolnitev informacije, 8. 5. 2019

Prejeli smo odgovor iz Nove Slovenije, navajamo dobesedno:
"Spoštovani,

Prebrali smo vaš dopis in prednostne naloge.

V NSi podpiramo vaša prizadevanja za večjo zaščito in seznanjenost potrošnikov.

Lep pozdrav,

Tomaž Kavčič

  • Dopolnitev informacije, 14. 5. 2019

Prejeli smo odgovor Lista Franca Kanglerja - Nova ljudska stranka Slovenije. 

  • Dopolnitev informacije, 14. 5. 2019

Prejeli smo odgovor Socialnih demokratov

  • Dopolnitev informacije, 15. 5. 2019

Prejeli smo odgovor SDS in SLS

  • Dopolnitev informacije, 15. 5. 2019

Prejeli smo odgovor Levice

  • Dopolnitev informacije, 15. 5. 2019

Prejeli smo odgovor DOM - Domovinska liga

  • Dopolnitev informacije, 15. 5. 2019

Prejeli smo odgovor Povežimo se


Jasmina Bevc Bahar
Vodja odnosov z mediji/ Head of PR
Zveza potrošnikov Slovenije
Frankopanska 5, 1000 Ljubljana

Tel: 01 474 06 08
Mobi: 041 387 769
Fax: 01 433 33 71

E-mail: [email protected]

Sveže e-novice ZPS, vsak petek

Ste z zanimanjem prebrali ta članek?
Prijavite se na e-novice ZPS za še več aktualnih in koristnih vsebin.

Politika varovanja osebnih podatkov

Sorodne objave

Nazaj na seznam objav

Postanite član Zveze potrošnikov Slovenije

ZPS je neodvisna in neprofitna organizacija, že
več kot 30 let na strani potrošnikov.

Zakaj postati član-ica?

Pridobite dostop do kakovostnih vsebin:

  • Revija ZPStest: 12 številk v 10 izvodih, dostop le prek spleta ali z dostavo na dom
  • Dostop do vseh testov in drugih plačljivih vsebin
  • Pravno svetovanje pri potrošniških težavah
  • Svetovanje o kakovosti in varnosti gospodinjskih aparatov ter zabavne elektronike

Že od 69,60 € / na leto

Zakaj so vsebine ZPS plačljive?

Primerjalne teste izdelkov in storitev financirajo člani ZPS s plačilom članarine. S plačilom posameznega testa tako tudi vi omogočate izvedbo primerjalnih testov. Zaradi zagotavljanja popolne neodvisnosti ZPS kot potrošniška, organizacija ne sprejema donatorskih in sponzorskih prispevkov podjetij.

Želim se včlaniti

 

Potrošniško svetovanje ZPS

Ste v potrošniški zagati?

Pokličite nas. Svetovali vam bodo izkušeni pravni strokovnjaki. Brezplačno za člane in članice ZPS.

 

Več o svetovanju