Osebne finance Varnost plačil Nova oblika spletne goljufije: kredit kar prek spleta

Nova oblika spletne goljufije: kredit kar prek spleta

E-pošta

spletne_goljufije_kredit_prek_spleta2Avtor: Gorazd Božič, Si-Cert

Nacionalni center za posredovanje pri omrežnih incidentih SI-CERT (Slovenian Computer Emergency Response Team) si s svojim delovanjem prizadeva, enako kot ZPS, da bi čim manj slovenskih uporabnikov interneta postalo žrtev različnih spletnih goljufij in prevar. Pri tem je ključnega pomena ozaveščanje in izobraževanje širše javnosti o varni uporabi interneta in o tem, kako prepoznavati tveganja. Strokovnjaki SI-CERT-a bodo zato za našo revijo pripravili niz prispevkov, v katerih bodo razkrivali ozadje različnih bolj in manj znanih spletnih goljufij. Preberite si njihov prvi prispevek.

Gospodarske razmere že nekaj časa niso rožnate in z bankami je vse težje. Včasih ste lahko kredit uredili v trenutku, sedaj so možnosti, da ga sploh dobite, vedno manjše. Danes je prava umetnost najti premostitveni kredit za investicijo. Kaj pa internet? Za veliko stvari radi pobrskamo po spletu in mogoče bi tam našli tudi kakšno priložnost za kredit.

vip_vip_2Članek v celoti objavljamo v januarski številki (1/2012) revije za potrošnike VIP.

In res: na slovenskih spletnih mestih, ki ponujajo pomoč v stiski, ali pa samo male oglase za različne storitve, lahko v zadnjem času najdete tudi ponudbe kreditov. Ena od njih se glasi: "Ali ste v finančni krizi? Ali ste že zavrnili banke za posojilo? Ali potrebujete denar nujno? Ali potrebujete posojilo za širitev vašega podjetja? Ste iskali posojilo? Ste prišli na pravo mesto. To posojilo je 100 % zagotovljena. Contact me zdaj in dobili kakovostne storitve. Gospa Ebis Vivian ( Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Če ga želite videti, omogočite Javascript. )"

Odločili smo se preveriti, kako prevara deluje, zato smo "gospe Vivian" poslali povpraševanje za kredit. Izbrali smo vsoto 4.200 evrov. Še isti dan smo dobili odgovor, da lahko dobimo kredit za obdobje 36 mesecev, mesečni obrok pa je 128 evrov; torej 10-odstotne obresti na celoten znesek. Gospa Vivian je končala svoj odgovor takole "Če ste v redu s pogoji zgoraj, nazaj k meni, tako da lahko gremo na naslednji korak." Malo smo se skušali še pogajati in znižati obresti, a se "Vivian" ni dala. Prav, pa naj bo 10 odstotkov!

V naslednjem koraku smo morali posredovati svoje osebne podatke, telefonsko številko, višino mesečnega dohodka in podobno. Torej vse tisto, kar bi tudi sicer pričakovali pri najemu kredita. Posredovali smo izmišljene podatke in telefonsko številko pri spletnem ponudniku telefonije. Že čez nekaj minut smo po elektronski pošti dobili vprašanja: ali razumemo angleško, kako hitro potrebujemo posojilo, smo že vključeni v kakšen mednarodni posel in ali se z nami ukvarja še kakšen drug posojilodajalec.

Kot smo ugotovili kasneje, je goljufa to zadnje zanimalo predvsem zaradi lastne evidence. Na podlagi izkušenj z nigerijskimi prevarami je moč sklepati, da ne gre za akcije osamljenih goljufov, ampak za organiziran posel. Goljuf pride zjutraj v službo, se v pisarni, kjer je  nekaj deset računalnikov, usede za svojega in začne pošiljati pošto, odgovarjati na forumih in podobno. Ko smo nekoliko kasneje poslali povpraševanje tudi na drug elektronski naslov, je ta goljuf že vedel, da smo se pogovarjali z "Vivian".

No, "pristojbino" v višini 100 evrov naj bi plačali prek sistema Western Union. Zelo nenavadno je, da bi banka, ki ponuja kredite, za svoje stroške prejemala plačilo prek plačilnega sistema Western Union. Ta omogoča enostavna nakazila: prejemnik vkoraka v menjalnico, ki opravlja tudi izplačila za Western Union, pove svoje ime in naslov (lahko izmišljen) in odgovor na določeno vprašanje. Takole je bilo to videti v našem primeru (prevedeno iz angleščine):

Ime: Uwagbale Isaac
Naslov: 21 Lope Lane, Abuja
Država: Nigerija
Vprašanje: Kaj je zeleno?
Odgovor: Trava.
Hm. Le kam je izginila gospa Vivian?

Ključna vodila za varno spletno komuniciranje in nakupovanje
1.    Preverite, ali sogovornikov naslov v elektronskem sporočilu ustreza osebi oziroma ustanovi, ki jo predstavlja.
2.    Ne plačujte prek Western Uniona ali sistema MoneyGram, saj ne omogočata sledenja nakazilu. Pri nakazilu preverite, ali bo denar nakazan v pravo državo.
3.    Če ponudba izrazito odstopa od drugih, skušajte pridobiti drugo mnenje o prodajalcu.
4.    Ne uporabljajte spletnih povezav, ki jih ponuja elektronsko sporočilo, ali pa vsaj natančno preverite, če vodijo na pravo spletno mesto.
5.    Presodite, ali razlika v ceni nakupa pri ponudniku v tujini odtehta tveganje, ki ga pri tem prevzamete.
6.    Goljufije in oškodovanja morate prijaviti policiji. Na banki poskusite preklicati plačilo. Za tehnično pomoč pri izsleditvi pošiljatelja elektronske pošte ter lokacije spletnega mesta se povežite z Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Če ga želite videti, omogočite Javascript. .

Različne preobleke nigerijske prevare
Nigerijske prevare so se začele še pred pojavom interneta, saj so se že v 70-tih letih prejšnjega stoletja pojavile vdove preminulih afriških predsednikov. Vdova nas je po telefaksu obvestila, da ima dostop do nekaj milijonov, ki jih je zapustil njen mož. Moža so umorili uporniki in bi zdaj rada spravila denar iz države. Kot zaupanja vredno osebo, ki lahko pri tem pomaga, je našla nas. Najprej pa moramo za odprtje računa ali podkupnino za bančnega uslužbenca nakazati neko manjšo vsoto.

Ko se je “vdova” utrudila, jo je zamenjal »minister v vladi umrlega predsednika«. Ko se je z leti tudi ta vzorec izrabil, se je goljuf prelevil v »ameriškega marinca«, ki je med operacijo v Iraku nepričakovano naletel na Sadamov skriti zaklad, vreden (spet) nekaj milijonov dolarjev. In seveda: potrebuje nekoga, ki bi mu pomagal prenesti denar iz razsute države.

Tista osnovna goljufiva nit, ki ostaja ves čas enaka, je izredno preprosta. Ko goljuf vzpostavi stik z naivno stranko, jo poskuša s takšno ali drugačno zgodbo prepričati, naj mu nakaže nekaj denarja, še najraje z nakazilom prek Western Uniona. Običajno jo skuša prepričati z obljubo sanjskega zaslužka za malo dela, kar pri nekaterih v resnici utiša vsakršne dvome in potlači previdnost.

Ko gre za ponudbo kreditov, pa skuša goljuf izrabiti stisko ljudi v neprijaznih gospodarskih razmerah. Da je treba poravnati “stroške odobritve kredita”, se niti ne zdi tako nenavadno, saj je treba enako storiti tudi v naših bankah.

Kako prepoznate goljufijo?
Gotovo ste že iz opisanih primerov razbrali, kako deluje goljufija. Mehanizem ostaja enak, ne glede na to ali gre za vdovo, marinca, poslovneža, bankirja ali odvetnika, ki naivneže vabi(jo) k nepričakovanemu zaslužku. Bodite pozorni, če je treba denar nakazati nekam v Afriko prek Western Uniona ali sistema MoneyGram. Če ste v dvomih, ali gre za sumljiv posel ali ne, lahko uporabite obrazec na spletnem mestu varninainternetu.si. V nacionalnem centru SI-CERT (Slovenian Computer Emergency Response Team) smo ga pripravili v začetku leta 2011 prav zato, da bi pomagali pri prepoznavanju goljufij, ozaveščali glede varne uporabe interneta in izobraževali širšo javnost pri prepoznavanju tveganj.

Prepoznajte tveganje – uporabite obrazec na www.varninainternetu.si !

spletne_goljufije_kredit_prek_spleta_varni_internet