Pravice letalskih potnikov

E-pošta natisni PDF

Pomembno ! Pravice v primeru zamude, odpovedi leta ali zavrnitve vkrcanja.

Pravice letalskih potnikovSte vedeli, da ste v primeru, če prevoznik odpove let v določenih primerih upravičeni do odškodnine? Da je prevoznik v primeru večurne zamude dolžan ponuditi potnikom hrano in pijačo, brezplačen telefonski klic ali dostop do e-pošte? Vse to in še več lahko preberete v našem informativnem listu.

Leto izdaje 2006.

Pomembno !

Pravice v primeru zamude, odpovedi leta ali zavrnitve vkrcanja.

Ali veste?

  • V primeru večurne zamude leta je prevoznik dolžan ponuditi potnikom hrano in pijačo, brezplačen telefonski klic ali dostop do e-pošte. Če je predvidena vsaj enodnevna zamuda leta, pa vam mora zagotoviti brezplačno hotelsko nastanitev.

    Pravice letalskih potnikov v primeru zamude, odpovedi leta ali zavrnitve vkrcanja so določene v uredbi evropskega parlamenta, ki se uporablja po vsej Evropski uniji. Veljajo za potnike, ki letijo iz letališč na ozemlju Evropske unije in tudi za potnike, ki odhajajo iz letališč izven Evropske unije in so namenjeni na letališča v Evropski uniji. Potniki morajo imeti potrjeno rezervacijo in se morajo pravočasno prijaviti na let.
     
    V primeru zamude  mora letalski prevoznik ponuditi ustrezen obrok in osvežilno pijačo ter možnost dveh brezplačnih telefonskih klicev in pošiljanja obvestila po faksu ali elektronski pošti. Če se potovanje nadaljuje šele naslednji dan, mora zagotoviti tudi prenočitev v hotelu in seveda kriti vse stroške prevoza iz letališča do hotela in nazaj.
    Te pravice imate, če ste se pravočasno prijavili na let, tudi če gre za čarterski let v primeru, da letalski prevoznik objavi zamudo:
    - najmanj 2 uri pri letih, krajših od 1500 kilometrov,
    - 3 ure ali več pri daljših letih znotraj Evropske unije
    - 3 ure ali več pri drugih letih od 1500 do 3500 kilometrov,
    - 4 ure ali več pri letih, daljših od 3500 kilometrov zunaj Evropske unije.


  • Če traja zamuda več kot 5 ur in nočete nadaljevati potovanja, lahko zahtevate povračilo denarja za vozovnico in brezplačen let na izhodiščno letališče.

  • Če je let odpovedan, lahko zahtevate vrnitev denarja za vozovnico ali zagotovitev prevoza do končnega namembnega kraja. Glede na čakalni čas do novega poleta vam mora prevoznik ponuditi hrano in pijačo ter potrebno hotelsko nastanitev. Če so izpolnjeni določeni pogoji, vam pripada tudi odškodnina.

    Letalski prevoznik vam mora ponuditi pomoč, če je odpovedal vaš let. Med čakanjem vam je dolžan zagotoviti ustrezen obrok hrane in pijače ter dva brezplačna telefonska klica, dve sporočili po faksu ali elektronski pošti. Posredovati vam mora tudi informacije o drugih možnostih prevoza.

    Vsem potnikom mora ponuditi na izbiro dve možnosti :
    - prevoz do namembnega kraja po drugi poti; če je nadaljevanje potovanja zagotovljena šele naslednji dan ali še kasneje, mora letalski prevoznik zagotoviti tudi hotelsko namestitev; ali
    - vrnitev v začetni kraj in povračilo stroškov polne cene vozovnice.

    Izplačati vam mora tudi posebno odškodnino, razen:
    - če vas je o odpovedi leta obvestil najmanj dva tedna pred odhodom po voznem redu;
    ali
    - če vas je o odpovedi leta obvestil vsaj 7 dni pred predvidenim odhodom in vam je ponudil ustrezno spremembo poti. To pomeni, da zagotovi odhod največ dve uri pred odhodom po voznem redu in prihod v končni kraj manj kot štiri ure po prihodu po voznem redu;
    ali
    - če vas je obvestil manj kot sedem dni pred predvidenim odhodom, vendar vam je ponudil spremembo poti, ki zagotavlja odhod največ eno uro pred prvotno predvidenim odhodom in prihod v končni namembni kraj manj kot dve uri po predvidenim prihodom.

    V vseh drugih primerih, ko pravočasnega obvestila o odpovedi ni bilo, mora letalski prevoznik plačati odškodnino, ki znaša:
    - 250 evrov za lete do vključno 1500 kilometrov ;
    - 400 evrov za vse lete znotraj Evropske unije nad 1500 kilometrov in za vse druge lete med 1500 in 3500 kilometrov;
    - za vse lete, ki niso zajeti pod prejšnji točki znaša odškodnina 600 evrov.

    Lahko pa letalski prevoznik za polovico zmanjša znesek odškodnine, če ponudi potnikom spremembo poti do kraja, kamor so bili namenjeni, da:
    - čas prihoda alternativnega leta ne presega prvotno določenega prihoda za več kot 2 uri pri letih do 1500 kilometrov;
    - pri letih med 1500 in 3500 kilometrov čas prihoda ne presega več kot tri ure,
    - pri vseh drugih letih pa ne presega 4 ure.

  • Če vam kljub potrjeni letalski vozovnici zavrnejo vkrcanje na letalo, imate pravico do takojšnjega izplačila odškodnine (od 250 do 600 €, kar je odvisno od dolžine leta). Poleg tega ste upravičeni do vrnitve kupnine za vozovnico in povratni let na izhodiščni kraj ali pa spremenjen prevoz na končni namembni kraj.

    Uredba nalaga letalskemu prevozniku, ki ugotovi, da ima preveč potnikov za določen let, da najprej povpraša potnike, ali bi kateri od njih postal t.i. prostovoljec in bi se odpovedal svoji letalski karti. Letalski prevoznik ima pri pogajanjih s prostovoljci proste roke, mora pa jim zagotoviti povratek na začetni kraj potovanja in vrniti stroške vozovnice ali pa spremembo poti do končnega cilja.
    Če pa letalskemu prevozniku ne uspe najti (dovolj) prostovoljcev, lahko zavrne vkrcanje potnikom tudi proti  njihovi volji, vendar jim mora nemudoma izplačati odškodnino (v zneskih in pod pogoji, ki so opisani pri odpovedi leta) in ponuditi pomoč v obliki brezplačnega komuniciranja in ustrezne oskrbe (hrana, pijača, namestitev).


  • Letalski prevoznik mora izplačati povračila ali odškodnino najkasneje v 7 dneh.

    Odškodnina se izplača v gotovini ali z elektronskim nakazilom, bančnim nalogom ali bančnimi čeki. Če pa se potnik strinja, se lahko izplača tudi v obliki potovalnega vavčerja in oz. ali kakšne druge storitve. Strinjanje potnika mora biti dano v pisni obliki.


  • Tudi če letite s čarterskim letom ali z nizko cenovnim prevoznikom, so vaše pravice enake.

Kako ukrepati?

  • Če pride do zamude, odpovedi leta ali zavrnitve vkrcanja, od osebja pri okencu za prijavo leta nemudoma zahtevajte ustrezne informacije o vaših pravicah. 

    Vsak prevoznik je dolžan pri okencu za prijavo leta na vidnem mestu objaviti obvestilo, da imajo potrošnikov v primeru zamude, odpovedi leta ali zavrnitvi vkrcanja določene pravice. Zato na okencu zahtevajte ustrezne informacije in pomoč, ki vam pripada. Posredovati vam morajo tudi informacijo o pristojnem nacionalnem organu, ki rešuje pritožbe letalskih potnikov.

  • Če niste mogli uveljaviti pravic, se pritožite pristojnemu organu v državi EU, od koder naj bi poleteli.

    Da boste lahko uveljavili pravice s pomočjo nacionalnega organa, zadržite kopijo vozovnice in druga morebitna potrdila kot dokaz o utemeljenosti vašega zahtevka.


  • Če potujete iz tretje države v eno od držav EU z evropskim letalskim prevoznikom, se lahko pritožite v državi pristanka.

Ne pozabite!

  • Pogoj za uveljavljanje pravic je potrjena vozovnica in pravočasna prijava na let.

  • Pritožbo z zahtevkom naslovite na pristojni nacionalni organ.

    Informacije o pristojnem organu vam mora na letališču posredovati letalski prevoznik ali pa jo pridobite s klicem na telefon 00 800 6 7 8 9 10 11.
    O nadaljnji obravnavi vaše pritožbe lahko tudi Evropsko komisijo (e-pošta: Ta e-poštni naslov je zaščiten proti smetenju. Če ga želite videti, omogočite Javascript. )


  • Slovenski nacionalni organ je Prometni inšpektorat RS (http://www.gov.si/pi-rs).

Zloženka v pdf.